23, 24 en 25 december.

Spanje, Valverde de Caminon

Donderdag 23 december. Het wilde niet echt vlotten met het weer want het had weer stevig geregend gedurende de nacht. Omdat we appjes kregen van onze vrienden die lekker in de zon zaten in Isla Cristina aan de spaanse Costa de la Luz (westelijk van Gibraltar) besloten we weer een stuk richting Evenaar te gaan.
We prikten Valverde de Camino, daar werd een aardige camperplaats beloofd. Het werd een landschappelijk mooie rit en voerde over een bergrug waar we de wolken inreden: Dichte mist. Gelukkig was er weinig verkeer en zodra we over de top waren was het weer helder. De ruitenwissers hadden het wel redelijk druk en de zon hield zich overwegend schuil. Kwam ze toch even achter de wolken vandaan dan scheen ze ook recht in het gezicht, dat was extra opletten dus.
De CP in Valverde de Camino: Aardig, met sani-punt, verder geen voorzieningen. We trotseerden de mieserregen om boodschappen te doen zodat we met knapperig vers brood onze brunch genoten.
"Wat doen we, zullen we nog maar een stuk rijden, richting zon?" "Welja!" De navi werd gevoed met de gegevens van de CP waar onze vrienden stonden (dachten we......)
en regenachtig Valverde achter ons gelaten. We reden de bergen uit en door min of meer vlak landschap met veel plastic broeikassen waar overwegend aardbeien geteeld worden. De regio Huelva is hierdoor bekend. Aardbeien bij nederlandse kerstdiners zijn vaak afkomstig uit.............. Huelva.
De navi dirigeerde ons netjes naar CAMPING La Luz bij Isla Cristina. We checkten in en zochten een plaatsje, geen probleem want het was erg rustig. Toch maar even een appje naar Peter en Diny en toen bleek dat zij bij CAMPERPARK Playas de Luz stonden, 6 kilometer verderop. Omdat we al ingecheckt hadden besloten we de nacht dan maar op deze camping door te brengen en de volgende dag te verkassen.
Het werd me het nachtje wel! Regen, regen, regen................ Fijn voor de boeren maar wij waren er minder blij mee.

Vrijdag 24 december. Na de wat krakkemikkerige nacht qua slapen vanwege het gekletter van de regen het spul reisklaar gemaakt en opweg naar het camperpark.
Dat was althans de bedoeling......... Door de hevige regenval was de bodem onder de camper veranderd in modder en werd het doorslippen in plaats van rijden. Vriendelijke belgische campingburen die al lang daar stonden schoten te hulp. Zelfs hun quad, voorzien van een lier, werd ingezet: Vergeefs............
Els liep naar de receptie om daar hulp te vragen. Een dame, bezig met poetswerk, belde haar baas en die kwam na enige tijd opdraven. Er werd geprobeerd met graven, planken, stenen enzovoort er beweging in te krijgen: NIKS!!! Toen belde de campingbaas een vriend die na een half uur kwam aanrijden met z'n tractor. Ook daarmee nog even pielen maar uiteindelijk wist Manolo ons op vaste grond te trekken en konden we, nadat we afgerekend hadden, dan toch op weg naar het camperpark.
Hier vonden we nog een plaatsje, dat viel mee omdat het erg vol stond. De camper werd neergezet en direct aan de stroom zodat de waterkoker aangesloten kon worden voor................KOFFIE!!!! Na koffie en verlaat ontbijt de verkenningsronde over het camperpark en toen bleek dat onze vrienden Diny, Peter, Nellie en René 60 meter van ons af stonden. Leuk om hen weer te zien, al voelden we ons een beetje bezwaard omdat we het minder mooie weer hadden meegebracht.
Omdat we door onze rookwaren heen waren wandelden we naar het nabijgelegen durpke en zagen spoedig het uithangbord van een tabaccaria. Maar helaas, alles dicht en rolhekken naar beneden. 'sMiddags ging Fred op de fiets "even naar de stad" om de voorraad aan te vullen. Vier tankstations, circa 12 kiosken en tenminste 5 tabaccarias en bijna 2 uur verder gaf hij de moed op. Alles potdicht en de tankstations verkochten geen tabakswaren. Een nieuwe wet misschien in Spanje??
De kerstavond zaten we met z'n zessen gezellig bijeen en werden door Diny en Nellie verwend met lekkere hapjes en drankjes. Kerstliedjes op de mondharmonika maar een heuse kerststemming wilde niet lukken, vooral ook omdat het stevig begon te waaien en regenen. Iedereen vluchtte naar binnen en wij lagen spoedig onder de wol om voorgaande kwakkelnachtrust in te halen. Maar ook deze nacht werd het weer een onstuimige boel. Het leek wel een oer-nederlandse herfststorm die de camper deed schudden. Stille Nacht............. NIET dus!!!

Zaterdag 25 december. We sliepen een gat in de (kerst-)dag. We waren nog bezig met het slaapzand uit de ogen te wrijven toen er op de deur geklopt werd. Een aantal vrolijk geklede kerstfiguren verraste ons met een kerstpresentje namens het camperpark: Een fles wijn en kerk-theelichtjes. Leuk gebaar!
Omdat er nergens ook maar 'n toontje kerstmuziek klonk, ondanks de vele nationaliteiten die vertegenwoordigd waren, werd het een beetje saaie kerst maar kwamen we er eindelijk ook toe om eens echt goed uit te rusten.
Vanwege het weer had de camera kerstreces, bij dit relaas dus géén foto's..........

Noa reën kumt sonnesjieën; wedde?

Ben + Trezie 2021-12-26 16:48:40

Ik hoop dat jullie ondanks het weer toch gezellige Kerstdagen hebben gehad ;-) Mooi verslag jammer geen foto's maar dat komt vast goed in een volgend verslag.