Verkenningstochten per fiets.

België, Lanaken

Voordat we het stempel krijgen "Luie Pensionadas' te zijn toch ook maar weer eens aangeven dat we bij gelegenheid best wel actief zijn.
De mooie omgeving nodigt dan ook uit om grondig te verkennen. We wandelden al in de omgeving van de camping maar fietsend is de actieradius toch wel groter.
Op 27 juli maakten we een fietstocht met als keerpunt Domein Pietersheim in Lanaken. Hierbij maakten we dankbaar gebruik van de uitgebreide Fietsknooppuntenroutes. Deze voeren langs mooie natuur en leuke plaatsen en, erg prettig, vermijden verkeersdrukte. De heenweg ging voor een groot gedeelte langs het Albertkanaal. Omdat dit kanaal mooi waterpas aangelegd is lekker makkelijk te fietsen. Rond het Domein Pietersheim is van alles te doen, het was hier, ondanks de coronabeperkingen, redelijk druk, Vooral voor kinderen is het een Walhalla. De terugweg, ook via de kortste omweg, leidde weer door mooie natuurgebieden en parken.
De ruim 30 kilometer was voor de niet meer getrainde bipsen ook wel genoeg!
Dinsdag 28 juli nodigde het lekkere weer uit om weer te gaan baaisikkelen. Deze keer kozen we als dagbestemming Bokrijk. Niet het beroemde en mooie Openluchtmuseum want dat was, vanwege corona, gecompliceerd gedoe: Tevoren reserveren en gebonden aan een strak tijdsslot, bovendien met mombakkes op het gezicht. Dit zagen we niet zo zitten dus kozen we voor 'Fietsen door het Water'. In een uitgestrekt vennengebied heeft men een fietspad door een grote plas aangelegd waarbij je de wateroppervlakte op ooghoogte hebt. Leuke ervaring om eendjes recht in de oogjes te kijken! Okee, ook hier met mondkapje maar dat was maar een paar minuutjes. Lekker peddelend (met hulp van de voltjes) door alweer mooie natuur ging het weer richting camping waarbij we door wat typische mijnwerkerswijken kwamen. Deze hadden veel overeenkomst met de oude mijndorpjes in Nederlands Limburg. Rondom Genk was de kolenmijnbouw ook erg actief maar deze zijn allen gesloten. Genk heeft een uitgebreid industriegebied langs het Albertkanaal maar de sluiting van de mijnen èn ook nog het sluiten van de grote Ford autofabriek heeft duidelijk haar sporen nagelaten. Kilometers? Cirka 35. (ietskes minder last van het zitvlak.....)
Woensdag 29 juli. We werden een beetje overmoedig! Weer op de fiets! Deze keer besloten we verder langs het Albertkanaal te fietsen om via Maastricht naar Rekem te gaan om daar weer eens een kijkje te nemen bij de camperplaats waar we vaker stonden. Ook de camperplaats bij Maastricht werd bekeken. Mooie plaats en behoorlijk bezet. Redelijk pittig aan de prijs: 17 euro en de goedverzorgde faciliteiten ook nog apart aftikken.
Enerzijds was het leuk om Maastricht-stad weer eens te doorkruisen maar vanwege de voor ons doen extreme drukte en veel lawaai waren we blij dat we de stad uitwaren. Een erg mooi stuk langs de zéér laag staande Maas op Belgisch grondgebied maakte dit weer goed. Op de gratis camperplaats in Rekem stonden maar 2 campers. Het tochtje door Oud-Rekem was een prettig weerzien.
Iets minder prettig was dat de fiets van Fred steeds moeilijker ging doen: Ondanks de motorondersteuning moest hij toch stevig trappen door, wat bleek na onderzoek, een (alweer) aanslepende achterrem. We besloten een fietsendokter nabij de camping op te zoeken in de hoop dat deze het remsysteem weer eens echt goed herstelde. De dokter had het druk dus lieten we de fiets achter, ging Els peddelend naar de camping en Fred te voet. Op de camping aangekomen had Els de koffie al klaar en kieperde Fred uitgeteld op de bank..........
Nu was het afwachten op een telefoontje wanneer de fietsreparateur de bike weer gezond zou verklaren.
Donderdag 30 juli gingen we aan de wandel om proviand voor onze vaste gasten bij de stacaravan te kopen: Een zak pinda's want daar zijn de eekhoorns gek op en gedroogde meelwormen voor familie Merel en diverse vinkensoorten.
De camera was niet hyperactief maar toch wat plaatjes..........

Ziet er allemaal prima uit. Trainen jullie voor de O.S.?