Maan-, dins- en woensdag 27, 28 en 29 december

Spanje, Isla Cristina

De trouwe volger mist 2e kerstdag maar daarover is niets te vertellen........... Saai en overwegend binnenzitten. Slaan we dus maar over.
Maandag 27 december. Isla Cristina hielden we graag voor gezien. Opzich een goed georganiseerde CP maar de directe omgeving ervoeren we, ook wel door het weer, als wat deprimerend. Daarom besloten we weer het binnenland in te trekken, temeer omdat men ons vertelde dat het lastig scheen te zijn om Portugal weer binnen te rijden. Ook al had men de boosterprik dan moest er ook nog een PCR-test voorgelegd worden. Gëén zin in.
Weer naar de mooie Extremadura met mooie natuur en leuke stadjes en een rijke geschiedenis. Diny en Peter deelden onze gedachten en we stonden nog maar net op de CP bij Valverde del Camino of ze kwamen al naast ons staan. Deze keer besloten we om het stadje wel te bekijken want vorige keer zijn we na een korte stop vanwege slecht weer doorgereden naar het zuiden.
Valverde del Camino blijkt "wereldberoemd" vanwege schoenmakerijen en fabrieken, vooral de lederen laarzen genieten grote bekendheid. Wij werden bij een kleinschalige schoenmakerij uitgenodigd om een kijkje te nemen. Gewoon aandoenlijk.......... Op oude machines en met heel veel handwerk maakte men daar prachtige schoenen en laarzen. Deze specifieke beroepsgroep vindt men in verschillende beelden in de stad terug. Ook was het weer genieten van mooie huizen (tussen onverklaarbaar bewoonde woningen) met mooie keramiekdetails en tegelwerken. De kerk was helaas gesloten, deze schijnt ook zeer fraai te zijn.
Op het gezellige centrale plein pikten we een terrasje en na een bezoek aan de supermarkt gingen we na ruim twee uur weer naar onze campers. Ondanks de dreigend uitziende hemel konden we toch nog buitenzitten totdat het tegen vijven te fris werd.

Dinsdag 28 december. Zonder concrete afspraken met Diny en Peter besloten we om alvast richting zuid-oost te rijden om uiteindelijk in Ronda uit te komen. Wij waren als eerste onderweg want Peter moest nog wat technische spullen en sneeuwkettingen halen omdat zij geen winterbanden hebben. Je weet maar nooit wat je onderweg nog tegenkomt....... Het schoot lekker op: Een goede weg en niet teveel verkeer. Omdat het wel weer de bergen inging hier en daar mist maar dat leverde geen echte problemen, alleen wat ergernis omdat vrij veel spanjaarden zonder licht reden. Dubbel opletten dus.
Zoals gezegd, het liep lekker. Totdat................ De motor maakte ineens een heel raar geluid èn het lampje van de accu lichte rood op. Oei! Bij eerstvolgende gelegenheid, gelukkig erg dichtbij, het terrein bij een groot tankstation opgereden en motor afgezet. Even gewacht en weer starten: Noppes! Peter die achter ons aankwam geappt, hij is automonteur, en hij beloofde snel te komen. Inmiddels Fred al onder de motorkap gekeken: Tsjongejonge, wat zit daar een hoop spul! Inmiddels was Peter aangekomen en deed ook een startpoging en zijn gezicht vertrok......... "Dat is helemaal mis, maar ik kan zo 1, 2, 3 ook niet zien wat er precies aan de hand is. Maar een ding is zeker, je kunt niet verder rijden." We zullen de inwendige vloeken hier niet herhalen........
De ANWB gebeld en toen zij de locatie hadden vastgesteld was het afwachten tot er een wagen kwam om ons af te slepen. Deze kwam na ongeveer drie kwartier en was samen met een taxi. We mochten niet in de camper blijven als deze op de wagen stond en ook niet in de chauffeurscabine. Vandaar. Dit was via de ANWB geregeld.
Een zielig gezicht als je camper op de afsleepauto wordt gehesen.......... Overigens had ook de afsleepchauffeur al naar de motor gekeken en samen met Peter rees het vermoeden dat de dynamo stuk was en daardoor de handel blokkeerde.
Na een rit van ruim 60 kilometer werd de camper afgeleverd bij garage Benito in La Palma del Condado, grofweg halverwege Portugese grens en Sevilla. Senor Benito liet alles uit zijn handen vallen en ging direct aan de slag. Camper in de garage en meneer lag er onder. Wat hij deed? Niet helemaal duidelijk maar we konden weer starten, mèt lawaai. Diagnose bevestigd: Dynamo kapot en hangt vast. Communicatie liep moeilijk, via google vertaalapp. We begrepen eruit dat we, als we geluk hadden, de volgende dag misschien gemaakt kon zijn. Maar.......... Omdat hij de camper moest opkrikken konden we niet blijven slapen temeer omdat hij eraan zou doorwerken. Wij dan maar naar een hotel, 350 meter verderop. Na de kamer bekeken te hebben nog even naar het nabijgelegen koopcentrum om een noodrantsoen te halen. We lagen, nadat we ons gedouchet hadden al heel vroeg te bed. Hopeloos bed, een twijfelaar, volgens Els uit gipsbeton, één lange kussenrol en een soort vloerkleden als dekens............ Er was wel een TV met 24 spaanse zenders, niets internationaals. Het was duidelijk dat "buitenlanders" hier een absolute rarietijd waren. De receptie: Alléén spaans. Alle beschrijvingen: alleen spaans. Ondanks de minder florisante omstandigheden wisten we toch wat uren slaap te sprokkelen.

Woensdag 29 december. Rond 8uur verlieten we het bed en maakten ons klaar voor vertrek naar de garage. Eerst nog even 45,- euro aftikken bij het hotel. Bij de garage: Niemand te zien........... Als openingsuur stond 9.00 uur maar niemand te zien. Dan maar terug om bij het hotel een ontbijt te pakken en rond tienen weer naar de garage. De deur stond open en senor Benito lag onder de camper. Communiceren: Hij was bezig de dynamo uit te wisselen. Kwartier later liet hij de boosdoener zien: Inderdaad hopeloos kapot. Na nog een poosje geploeter, liggend onder de camper....... "Start por favor" En............Lopen! Zonder lawaai, zonder rood acculampje!!!!
Tenminste 2 mensen opgelucht! Het betalen van 310,= euro incl. fooi ging 'n beetje moeilijk omdat hun pin-apparaat stuk was maar werd uiteindelijk opgelost.
De banden èn de recent ontdekte luchtvering werden op de goede spanning gezet, uitgebreid bedankt en afscheid genomen en toen opweg naar de volgende geprikte plek. Hiervoor moest weer rond Sevilla gereden worden maar dit verliep deze keer soepel. Inmiddels een appje van Peter en Diny: Zij hadden het laatste plekje op de beoogde CP. Bij eerstvolgend tankstation even gestopt en omgepland: Het werd een CP in Marchena. De eigenlijke CP bestond uit vrij los grind waarin diepe wielsporen. Toen maar langs de straat gaan staan en hopen dat oom agent ons met rust zou laten. We maakten nog een wandeling door het verrassend leuke stadje met kennelijk ook een rijke historie. Nu lijkt de stad voornamelijk te bestaan van olijfolie-industrie.
Moe, maar ook opgelucht van het ondanks alles toch nog meegevallen gebeuren doken we IN ONS EIGEN BEDJE!!!!

Dikke mazzel dat de ANWB vrij snel ter plekke was, er een automonteur bleek te zijn die bovendien de juiste diagnose stelde en óók nog kans zag een nieuwe dynamo op de kop te tikken en te monteren. En dat zonder wederzijdse taalkennis !!

Joop 2021-12-29 22:01:24

Jammer van de nodige reparatie, maar super dat het zo goed geregeld is👍🏻.De foto's zijn weer " mee genieten". Een goede roetsch voor vrijdag !!

Christien 2021-12-29 22:10:23

Balen zo iets maar gelukkig redelijk snel weer opgelost. Heel herkenbaar voor ons, wij hadden een afgebroken koppeling met nieuwe camper, ook afgesleept vanaf Pilion naar Volos/Griekenland was voor Pinksteren dus toen paar dagen in hotel, want er moest ook een onderdeel uit Larissa komen. Wij hebben nu onze eerste regendag dus ook saai en blijven thuis. goede reis nog zonder gedoe.

Ina en Marinus 2021-12-30 09:07:36

Lastig dat er ff een minnetje tussendoor is gekomen. Prachtige foto's van gebouwen, steegjes, etc. Dan ook nog ooievaars, een kameel en ijsberen in de kerstboom? Heb weer genoten van het verslag. Alvast fijne jaarwisseling toegewenst.

Marian van Elteren 2021-12-30 09:31:33

Dat was wel even een beetje duur onvoorzien oponthoud. Jullie zijn aan alle kanten goed geholpen en zonder geluk vaart niemand wel. Het rottige van een dynamo is idd dat die zonder waarschuwing vooraf ineens de geest geeft. Alvast een goede roetsch en veel camperplezier.

Marius en Micheline 2021-12-30 09:37:53

Voor noodgevallen heel misschien toch wat Spaanse les vooraf nemen? Caramba!!! Gelukkig deze ongemakken überstanden. Hier "zouwelt" het; niet zo florissant alhier. Nog effe en jullie kunnen meedoen aan Expeditie Robinson. Jullie zijn diehards!! Veel plezier en enkel gemakken verder!!

Ben + Trezie 2021-12-30 10:57:33

"klein beetje " tegenslag, maar gelukkig goed opgelost door ANWB en plaatselijk bedrijf. Hier ist het bijna lente achtig en dat ein December. Ik wens jullie een goede roetsch in het nieuwe jaar. Blijf gezond en nog veel Camper plezier samen. De foto's zijn weer prachtig, op deze manier toch een beetje mee reizen ;-)

Edith 2021-12-30 12:00:20

Als je ergens geen zin in hebt op vakantie, dan is het toch wel pech krijgen met de camper. Maar gelukkig zijn jullie nu weer 'on the road'