Overwinteren 2021 2022 DEEL5

Spanje, Fisterra

Maandag 15 november. Het was nu eenmaal een uitfrukkelijke wens van Els om toch naar het eindpunt van de Jacobs-pelgrimsroute te gaan dus gingen we het eerste stuk van bijna 4 km met de camper, parkeerden daar en toen wandelend verder. Dit maakte, meer dan verwacht, een diep emotionele indruk op Fred. Hij heeft vaker indrukwekkende documantaires gezien over deze beroemde pelgrimage en koesterde lang de wens om deze lange tocht van zelfbeproeving en inkeer eens te lopen.
Helaas: Toen het lijf dat nog goed aankon ontbrak het aan tijd, toen er tijd was was het lijf al te ver aan slijtage onderhevig. Overigens lagen aan deze wens géén religieuze gedachten ten grondslag, puur de confrontatie met jezelf aangaan. Deze dromen schoten door zijn hoofd.........
Het was een gebaar van de pelgrims om op deze plaats hun schoenen te verbranden, als afsluiting van de pelgrimage. Dit is nu streng verboden, maar toch liggen er nog schoenen die het stille verhaal vertellen.
Na deze ervaring gingen we rijden naar de volgende overnachtingsplaats: Pontevedra, een rit van ruim 90 km via een mix van autoweg en secundaire wegen met af en toe wat verwarrende rotondes en daardoor soms wat kilometers extra. Wat is het jammer dat onze volgers niet kunnen meegenieten van het vele moois dat we onderweg zien. We hebben een dashcam overwogen, maar deze zijn op nogal wat plaatsen strikt verboden en die gok nemen we maar niet.
De boeiende, grote stad Pontevedra heeft een perfecte gratis CP, met sani-service. Deze is gelegen nabij een rivier en een moderne, Erasmusbrug-achtige brug en op redelijke loopafstand van een boeiend oud centrum. In de uitgebreide centrum vindt men alle soorten winkels en HoReCa, zelfs een China-shop. Hier scoorde Els een paar nieuwe wandelschoenen voor niet meer dan 8 euro! Het ongelofelijk brede aanbod in deze shop werd door-geploegd maar een vliegenmepper was ook hier niet te vinden. Een straatmuzikant had ook zijn aandeel in de gezellige sfeer. Pontevedra is een universiteitsstad, daardoor hebben jonge mensen de overhand in het staatbeeld.
We liepen ook nog door de gemeentelijke markthal maar deze was nagenoeg leeg: Alle verse waar was kennelijk in de ochtenduren verkocht. Het is knap hoe ze met veel respect voor de oude stad moderne panden hebben geïntegreerd.
Bij een grote supermarkt nog even wat boodschapjes gedaan want de etalage van een slagerij vonden we niet echt eetlustopwekkend, (zie foto's) en toen langzaam terug naar de camper.

Inderdaad Erasmus

Joop 2021-11-15 22:10:30

Bedankt weer voor jullie verslag. Jammer maar heel begrijpelijk Fred dat je je droom niet waar kan maken. Met deze zelfde gedachten zijn de schoonouders van Karlijn afgelopen zomer van Sittard naar Rome gefietst (geen elektrische) en ik verdenk ze ervan dat ze ook nog eens naar Santiago de Compostela fietsen. Veel plezier op jullie reis. Ik kijk uit naar jullie reisverhalen. Groetjes Agatha Karel.

Agatha 2021-11-16 08:46:31

Dat eindpunt lokt mij ook wel. Mooi om te zien. We zijn wel in Santiago de Compastello geweest maar niet bij het eindpunt. Mooie foto's. Ik zet die plek zeker ook op mijn lijstje.

FritsEllen 2021-11-16 09:28:08

Wat boeiend. Fijn dat je nu samen met Els deze pelgrimage route hebt kunnen zien. Weer een prachtig onderdeel om van je bucket lijst kunt schrappen om toch nog later nog eens op terug te komen.

Emmelie 2021-11-16 09:48:26

Geweldig dat jullie een stukje van de routte hebben gelopen. En wateen prachtige fotos. Was ook altijd een grote droom van mij om de Jakobsweg eens te lopen!!!!! Maar is er jammer genoeg ook nooit van gekomen. Dank je wel voor het mooie verslag en geniet maar verder van alle moois. Groetjes van ons 2.

Rudi en Mia. 2021-11-16 15:49:06

Geen vuurtoren aldaar in Pontevedra gezien? Els heeft dit nog tegoed van jou. Sjun doa en vooral authentiek en jullie weten dat Ben dat erg aanspreekt; luister maar naar de liederen van Koor 72. Die mis ik zeker als jullie onbezoedelde streken, paden en steden bezoeken.....