Yosemite national park

Verenigde Staten, Yosemite national park

Donderdag: We rijden via de Tioga Road Yosemite National park binnen. De Tioga Road is een van de hoogste wegen in Noord Amerika. We stoppen een aantal keer bij prachtige uitzichtpunten en rijden weer een stukje door de sneeuw. We stoppen ook voor een hike van 2 uur bij tuolumne grove, waar de giant seqouia's staan. En vervolgen daarna onze weg naar de campground. We komen door 2 tunnels die te smal zijn voor onze camper, tenzij je door het midden rijdt. Pfff dat waren wat spannende momentjes af en toe! Want ja... onze eventuele tegenliggers die we niet konden zien aankomen wisten dat natuurlijk niet. Maar alles is goedgekomen😇😇.

We staan IN Yosemite national park, wat nogal bijzonder is want het is erg moeilijk om een plekje te bemachtigen. Je moet een aantal maanden vantevoren op een bepaalde dag, op een precies tijdstip reserveren. Binnen 3 minuten is alles uitverkocht voor een hele maand voor alle campings in de valley. Maar gelukkig is het Neil gelukt in januari en staan we hier nu drie nachten.🤘😎

Wauw wat is het hier prachtig!! We zien al een hoop bijzondere dingen als we door het park rijden. Hele hoge steile granieten rotswanden waar van bovenaf een waterval naar beneden valt. Er is zoveel te doen en te zien dat we nu al zien dat we Yosemite niet helemaal gaan zien in 4 dagen. Maar we kijken gewoon wat wel lukt. Er rijden shuttlebussen in het park en we kijken morgen wel wat we gaan bezoeken.

We ontmoeten onze buren, leuke mensen hier uit de buurt die met vrienden hier een korte vakantie vieren. Gelijk de eerste avond worden we bij hun uitgenodigd bij t vuur en krijgen we allerlei alcoholische versnaperingen te proeven 😊. T is al snel gezellig en t voelt alsof wij nu ook de halve camping kennen😃😆.

Vrijdag: we wandelen naar Mirror Lake. Dat was een 'easy trail' dus dat zouden we kunnen doen met de buggy. We komen er al snel achter dat het niet zo easy is. We moeten lange stukken recht omhoog klimmen over de stenen. Uiteindelijk hebben we een systeem bedacht. Ik draag de buggy met Neil steeds een stukje omhoog en ga daarna terug om Lana te halen. Dat ritueel herhalen we een keer of 20!😥 dat is werken geblazen! Maar de beloning was het zeker waard! En dan nog terug.....

S-avonds horen we Obama aankomen. Er vliegen een uur lang helicopters boven ons. Wat een circus! Hij gaat dus blijkbaar zijn tentje niet naast ons zetten😄. Als Tim en Lana op bed liggen sluiten wij weer gezellig bij de buurtjes aan. Twee van de buren hebben de Half Dome Trail gelopen vandaag. 12,5 uur achter elkaar, naar de top van de Half Dome, 19 mijl...RESPECT! tsja.... dan hebben wij niet meer zoveel te vertellen natuurlijk met onze trail naar Mirror Lake.😂

Owja.... beren! Daar kan ik wel een alinea aan wijden. Er zitten er veel hier, allemaal zwarte beren en er worden per jaar 200 auto's gesloopt door beren in dit park. Dat komt omdat ze dan bijvoorbeeld voedsel of drinken ruiken, zelfs afgesloten blikjes of dichte flesjes water!! In de camper is het wel veilig om te bewaren overigens. Dus wij lenen omze bear-box uit aan de buren. Maargoed.... bij aankomst vroeg ik aan de ranger of er onlangs beren gezien waren op de camping. Het antwoord was: ja een paar minuten geleden... aha! Uh... ok. Toen we de eerste avond bij t vuur zaten kwam de ranger vragen om alles op te ruimen en de bear boxes te sluiten want er liepen er drie heel kort in de buurt. De yellow 10,red 8 en green 12....uh....zijn dat beren?🤔 ja, dat zijn dus hun tags.... er staat vlak naast ons ook een grote antenne aan de boom met een kastje eronder. Daarmee volgen ze waar de beren zich bevinden. We moesten dus snel alles opruimen en alleen het drinken dat je aan het drinken bent mag je vasthouden. Verder mag het nergens meer liggen. Ik vond het best een beetje spannend, maar voelde me wel veilig in de grote groep.
Toen Neil, ik en de kindjes de tweede dag een korte wandeling maakte naar de supermarkt in Half Dome Village, liep een groep mensen ons tegemoet. Opeens sprongen ze allemaal van het pad af met grote ogen. Bleek dat er precies achter ons een beer de weg over stak. Wij wisten van niks. Er waren gelijk rangers ter plaatse die hun stoere ranger werk uitvoeren en zorgen dat er geen confrontatie ontstaat tussen beer en mens. Zo dichtbij een wilde beer waren we nog niet eerder geweest, alleen we zagen het niet😁.

Wat een verhaal weer en belevenissen, alleen jammer dat jullie de beer niet hebben gezien😜😂😳....en wat een ontzettend mooie foto's weer, sommige lijken net kaarten👍🏻

Jetske 2016-06-20 09:15:18

Jij dacht natuurlijk dat ze voor jullie van de pad sprongen, ha,ha!! Je had wel een mooie selfie kunnen maken!! Heb jij dat!

Leine 2016-06-20 09:46:06

Wat een verhalen en belevenissen weer! Super foto's, mooie natuur en leuke buren, klinkt als een gezellige camping/park :-) Een wilde beer zo dichtbij en dan nog missen, haha... Fijne reis en veel plezier!!!