Custer Statepark - South Dakota

Verenigde Staten, Black Hills

We worden wakker zonder natte voeten gelukkig 😊. Op het gemakje ontbijten, we hebben eindelijk afbakbroodjes gevonden hier in Amerika. Die zijn dus nergens te vinden of anders heel duur.

Na het ontbijt vertrekken we richting Custer Statepark ten zuiden van Mnt Rushmore . Het is koud en t waait. Gelukkig nog wel droog. Onderweg worden we wat opgehouden. Eerst stuurt de tomtom ons een onverharde highway op voor 34 km lang. We draaien na 3 kilometer om en zoeken een alternatieve route anders blijft er niks van de camper over. Ineens staat de hele weg vol met allemaal koeien! T kan hier allemaal! We wachten geduldig tot de koeien doorhebben dat we graag willen passeren en uiteindelijk kunnen we de weg weer vervolgen.

We komen aan in Custer Statepark en we blijven 2 nachten op Bleu Bell Campground. We hebben alleen stroomaansluiting maar dat is voldoende.

De volgende ochtend regent het. Ze hebben de hele dag wat minder weer afgegeven. Dus dan gaan we het park maar eens verkennen vanuit de camper.

We rijden de Wildlife Loop Road (29 km) in het park. De weg loopt door een prairielandschap waar kuddes bizons, herten en antilopen rustig grazen. Als we al het wild achter ons laten rijden we ineens voorbij een natgeregende speeltuin. Wat doe je dan met twee stuiterende kinderen aan boord? Juist! De speeltuin afdrogen met een handdoek. Papa is wel zo gek om dat te doen. 😘

Daarna ff droge kleren aandoen en we kunnen weer verder. We gaan Mount Rushmore bekijken. Eerst stoppen we bij Crazy Horse de indiaanse tegenhanger van Mnt. Rushmore. In 1948 zijn ze begonnen aan dit 172m hoge ruiterbeeld. Het gaat nog ruim honderd jaar duren voordat het af is. De familie van de beeldhouwer heeft aan de voet van het beeld een complex gebouwd, een soort museum/bezoekerscentrum. We betalen 22 dollar om naar binnen te mogen. Ik vind het wat veel, want je ziet het beeld ook al vanaf de weg goed en het museum is niet veel bijzonders. Maargoed... Het geld wordt gebruikt om verder te bouwen en dat kunnen ze wel gebruiken aan de vorderingen te zien. Zo worden we een stukje mede-eigenaar van Crazy Horse Memorial...of de indianen dat ook zo zien weet ik niet.πŸ˜‰

Op naar Mountain Rushmore! Ook hier vragen ze 11 dollar op even op de parkeerplaats te staan. Gelukkig klaart het wat op en is het droog en niet meer zo koud. Het is mooi om te zien, maar wel iets kleiner dan verwacht.

De volgende ochtend is het mooi weer.
Als we van de camping vertrekken zien we twee bizons op de camping liggen. Wat zijn ze groot van dichtbij!!😲

We gaan een leuke camping zoeken in de buurt waar we Lana d'r verjaardag vieren morgen.

Ziet er allemaal prachtig uit Neil en Wendy We hebben weer acht jonge konijntjes die zijn vanmorgen geboren en er lopen er al Vijf rond in een donzig zwart vachtje,die zijn nu drie weken oud, als jullie terugkomen weet ik al wat de kids op hunverlanglijstje hebben πŸ˜‰πŸ° of liever een gans? Die lopen r nu ook al 5 rond, ook net geboren πŸ‡ Kan allemaal hoor😘 Have fun weer xx

Sylvia 2016-05-17 21:20:33

Whoehoe mount Rushmore!! Ondanks de belachelijke prijzen wel leuk allemaal. Haha papa Neil die de speeltuin afdroogt ;-P Goed bezig! Enne... hier is het al 00:00 geweest dus: Lana gefeliciteerd!!! Ook al ben je zover weg, we zijn lekker toch samen jarig! Fijne dag daar samen xxx