Yellowstone national park - bridge bay

Verenigde Staten, Yellowstone national park

Eindelijk naar Yellowstone!😊😊
Ik zal eerst even kort toelichten waarom we dit zo bijzonder vinden;

Dit is het oudste park van alle nationale parken (1872) en een van de grootste wonderen van onze planeet. Het park ligt op de grenzen van wyoming, Idaho en montana. Het is een park waar je terug keert in de tijd. 640.000 jaar geleden was er een apocalyptische ontploffing. Er werd meer dan 1000 m3 brokstukken, as en puin de lucht ingeslingerd tot een hoogte van 50 km. Er ontstond een gigantische krater van 45 km bij 75 km. De geografische eigenaardigheid van Yellowstone is dat het zich boven een eeuwig brandende vulkaan bevindt. Het vloeibare magma ligt slechts 3350 meter onder de aardkorst, wat overeenkomt met de dikte van een vloeitje in vergelijking met de rest van onze planeet. Er zijn meer dan 2300 aardbevingen per jaar en het gehele oppervlak rommelt en lijkt te leven. Er zijn 10.000 geisers, talloze warmwaterbronnen, stinkende modderpoelen, damp- en gasbronnen en smeltend gesteente.

Omdat we daar geen luxe campings hebben, moesten we ons goed voorbereiden voor vertrek. Gas bijvullen, tanken, watertank vullen, nog lekker even douchen op de camping (waar we helaas weg gingenπŸ˜“) en de laatste was wegwassen. We zijn er helemaal klaar voor! T was een behoorlijke rit van ongeveer 2,5 uur en dan tussendoor nog boodschappen halen.

Onderweg stoppen we nog even bij de dam van Buffalo Bill, net na Cody, op aanraden van een medewerker van de camping in Greybull. Het was idd mooi!

Vlak voordat we Yellowstone binnengaan, komen we erachter dat de was nog in de droger zit van de vorige camping....shit! We hadden al zover gereden....dat komt ons te krappe mijlenpakket niet ten goede. Maarja al die kleren opnieuw kopen is ook duur. Bovendien hebben we die eerste camping gereserveerd dus we besluiten toch maar terug te rijden. We hebben pas bij Cody weer bereik en kunnen de camping bellen. De kleding is er nog gelukkig.
Ineens zien we onderweg een tegenligger seinen en zwaaien! Is het Cor die ons tegemoet is gereden met de kleding!! Cor en Ria jullie zijn echt schatten!!❀😘😘
Zo hebben we dus toch minder tijd verloren dan aanvakelijk gedacht en draaien we weer om om voor de tweede keer richting Yellowstone te rijden.

Het park ingekomen zien we gelijk binnen een half uur al een hoop wild. Misschien doordat het inmiddels avond was? We zagen bighorn schapen, een grizzly beer en een elk. Dat begint al goed!! Morgen maar eens wat geologische natuurwonders gaan bekijken.
We komen aan op onze camping:bridge bay. De camping heeft wat weg van een rommelig festivalterrein. Grote A-klassers tussen de tentjes en alles daar tussenin. Het heeft ook wel wat bijzonders. Zo zie je wel hoeveel verschillend volk dit park 'aantrekt'.

We gaan de volgende ochtend vroeg op pad want we hebben een druk programma! Er loopt een weg door het park in de vorm van een acht. We willen vandaag de lower-loop road rijden. Het onderste rondje van de acht.
We beginnen bij West Thumb Geyser Basin. Onze eerste kennismaking met yellowstone, een prachtig rustig hapje vooraf in een schilderachtige en bijzondere omgeving. Hier kom je uit bij een groot plateau waar je via houten paden overheen kunt lopen. Alles maakt geluid en beweegt. Ze waarschuwen overal dat het erg gevaarlijk is om van de paden af te stappen. Via een houten pad boven de grond loop je langs poelen met turkoois blauw water, enkele warmwater bronnen en geisers, met een prachtig uitzicht op het meer en de besneeuwde bergtoppen. Het is betoverend om dit te zien al stinkt het wel een beetje naar rotte eieren...πŸ˜‰

We rijden door naar de old faithfull geiser, de bekendste geiser van de VS. De erupties duren 2 tot 5 minuten en dan gaat er een super krachtige straal gemiddeld 40 meter omhoog. Bij elke eruptie wordt er tussen de 14.000 en 53.000 liter water van 100 graden de lucht in gespoten. Iedere 90 minuten barst hij uit. We hebben geluk want op het moment dat we aan komen lopen is het al direct zover! Heel indrukwekkend!

Daarna komen we bij Black Sand Basin, charmant, pittoresk en vreemd, met veelkleurige poelen die onderling verbonden zijn door houten vlonders. Het blijft vreemd om het allemaal te aanschouwen en je te beseffen dat dit zonder mensenhanden is ontstaan en nog steeds bestaat.
Ze hebben zelfs (speciaal voor Lana) een roze kokende modderpool!πŸ€—

We vervolgen de weg naar Midway Geyser Basin, naar de grand prismatic spring, de grootste warmwaterbron van het park en de ena grootste ter wereld met een diameter van bijna 100 meter! Ze doet haar naam eer aan met de bonte combinatie van intense kleuren zoals geel, rood, blauw en groen. Wauwww!😍 Hoe gek is het om steeds maar kokende rivieren en meertjes in prachtige kleuren te zien?!? Of overal stoom of spuitend kokend water zomaar uit de aarde omhoog?

Daarna komen we bij Madison, daar is een van de weinige campgrounds die je kunt reserveren. Dat hebben we gelijk maar gedaan. Voor overmorgen, we gaan morgen eerst de upper-loop road verkennen en daar ergens kamperen.

Inmiddels is het lunchtijd. We zetten de camper ergens langs de weg en gaan lekker lunchen. Er komt een hele kudde bizons voorbij op een meter afstand van de camper. Er zijn allemaal kalfjes bij en het is een mooi gezicht zo tijdens het eten. Mensen doen maar gevaarlijk als ze wilde dieren zien! We verbazen ons er steeds over.

Daarna vervolgen we de weg weer terug richting de camping waar we gisteren aangekomen zijn via de watervallen van de canyon van de gibbonrivier.

We stoppen voor t laatst voor vandaag bij Norris Geyser Basin. Dit is de plaats waar de twee lussen van de grote acht samenkomen. Alweer een sprookjesachtige en betoverende plaats, je waant je om het even waar, behalve op aarde. Het bassin ligt op 2300 meter hoogte en herbergt de warmste geisers en bronnen van het park, enkele zure bekkens en hier wordt ook de sterkste seismische activiteit van het park gemeten. Hier voel je sterker dan waar ook de duistere krachten onder het flinterdunne aardoppervlak. Je treft er stomende fumarolen waaruit kokend water, vermengd met magma opborrelt. Ook zagen we veel modderpoelen, vieze borrelende blubber, die ontstaat door ontbinding van rotssteen onder invloed van brandende zuren.

Wauw.....het was een vermoeiende dag, maar dit is tot nu toe wel de meest indrukwekkende dag geweest van de reis. Wat een prachtig park!!
We hebben meer dan 200 foto's gemaakt, dat zegt wel iets over hoe mooi en bijzonder het allemaal was.

Hier hebben we geen woorden voor. Dat is heeeeeel bijzonder!!!!!!. Geniet er maar van. Veel plezier verder.

Leo en Gerda 2016-06-05 07:42:13

Wat heeft de aarde veel moois waar we zuinig op moeten zijn. Prachtige foto's!