Yellowstone national park- mommoth hotsprings

Verenigde Staten, Yellowstone national park

We moesten vandaag vroeg vertrekken want de camping waar we heen willen helemaal in t noorden van t park (mammoth hotsprings campground), is niet te reserveren. Een ranger vertelde ons dat we er om 7 uur sochtends moesten proberen te zijn voor een plekje. Het is anderhalf uur rijden, ecxlusief alles wat we willen zien onderweg. Maar dat vonden we toch echt iets te vroeg. T is tenslotte vakantie. Dus om 6.30 zijn we vertrokken, op goed geluk dan maar.

We gaan via de oostkant naar t noorden, daar ligt ook de grand canyon van yellowstone. Het heeft veel weg van de grand canyon in Colorado, maar dan (je raadt t al) geel.

Ook hebben we verschillende watervallen bezocht (upper falls, lower falls en towerfall). We zien onderweg veel bizons, maar we hebben er inmiddels zoveel gezien dat we er niet meer voor stoppen. Behalve als ze voor je camper midden op de weg lopen dan🤓. Juist als we ergens proberen een beetje op tijd te komen, heb je dat. Maar gelukkig ging hij na een poosje met zijn dikke bizonbillen aan de kant en konden we passeren.

Een stukje later stonden er wel heel veel auto's aan de kant van de weg. Toen we dichterbij kwamen zagen we waarom, een beer zat op het gemakje een bizonkalf te verorberen. De kalfjes zijn zo schattig!😓 maarja....ook dat is de natuur.

Uiteindelijk kwamen we rond 10 uur aan op de camping en gelukkig hadden ze nog een plekje voor ons. Wel helemaal aan de buitenkant van de camping. Maar daar konden we wel veel wild zien volgens de dame waar we de nacht registratie regelden. Ik vroeg of er onlangs beren gezien waren. Ze vertelde dat er afgelopen tijd geen beren gezien zijn in de buurt van de campground, maar wel twee heel agressieve Elks. Daar moesten we echt voor oppassen. Op de plaats aangekomen komt onze buurman naar ons toe om te vertellen dat we echt voorzichtig moeten zijn met de kinderen, hij had gisteren de buurvrouw (van onze plaats dus) van de picknicktafel afgehaald. Die Elks vallen dus echt aan en hij liet haar niet van de tafel afgaan. Fijn verhaaltje zo bij aankomst....omdat hij soms ook om een hoekje komt vanachter de camper vandaan kun je m ook niet zien aankomen. Neil heeft de picknicktafel daar nu gezet. Dan moet hij iig een meter omlopen 😊.

Waarschijnlijk hebben ze jongen hier in de buurt (want die verstoppen ze als ze nog heel klein zijn).

Smiddags besluiten we om nog maar een stuk te wandelen. Er is een trail (in dit geval een zandpadje van 20 cm breed) recht de berg omhoog naar het stadje. In het dorpje zagen we dat de mammoth terraces niet ver meer waren, dus liepen we maar door. Uiteindelijk 3 km achterelkaar alleen maar omhoog gelopen. Overal zagen we van die Elks liggen. Jemig wat zijn die groot van dichtbij zeg!! Tijdens de wandeling ook nog een grote slang gezien, die vlak langs onze voeten kronkelde. T was een pittige wandeling die mij dan ook twee flinke blaren opgeleverd heeft, maar het was t zeker waard!!

De mammoth terraces zijn terrasvormige bekkens op een kale bergflank. Het warme water dat daarover naar beneden stroomt bevat veel kooldioxide waardoor het water zuur wordt en de kalkrots aantast. De losgekomen kalk verandert in travertijn, een witachtig gesteente dat allerlei bacteriën en gekleurde algen vasthoudt. De gekleurde terrassen lopen door het water in elkaar over als een overloopzwembad. Bijzonder om te zien!

Op de terugweg moesten we alleen maar naar beneden richting de camping. Ineens zien we op de laatste afdaling die boze camping-Elk staan op 25 meter afstand ongeveer. Ik had tim in de draagzak en Neil heeft Lana opgepakt. We gingen toch maar ff doorstappen toen dat beest richting ons kwam lopen. Gelukkig goed afgelopen!

30 minuten later zien we diezelfde Elk richting een man rennen. Hij gooide steentjes ter verdediging en dat hielp wel. Het is gewoon niet zo'n blij beestje... maarja.... uiteindelijk zijn wij mensen in haar leefgebied en niet andersom. Dus ook dit hoort erbij. Al moet ik zeggen dat je niet meer lekker op je gemakje buiten zit met het picknicktafel verhaal in je achterhoofd.

De volgende dag vertrekken we naar Madison, west-Yellowstone. Even een dagje niks. Dat is ook wel fijn voor de kindjes. Er was onderweg niet veel te zien op dat kleine stukje en t was mooi weer. Dus hup, onze luxe ligstoelen uit de camper...(in Greybull KOA werden alle ligstoelen van het zwembad vervangen op de dag dat we vertrokken en we mochten er 2 meenemen), en ff helemaal niks doen. Heeeerlijk!👌

Morgen vertrekken we naar Grand Teton national park, dat ligt onder Yellowstone. We weten nog niet precies waar we willen overnachten in het park. Maar dat zien we vanzelf wel. 😉

Hoi luitjes, wat genieten we mee van jullie prachtige reis. Wat is het mooi daar. Mooie foto's met de uitleg erbij, wat wil je nog meer😀. Geniet er verder van en we blijven jullie volgen. Gelukkig dat Lana en Tim ook zo genieten. Groetjes van ons.