Dag 10 Sandnessjoen

Noorwegen, Molde

Als we willen gaan ontbijten voelt Henk zich niet lekker: ik ga alleen ontbijten en neem voor Henk wat thee en biscuitjes mee.
Het weer ziet er weer schitterend uit . Tijdens het ontbijt komt het gedenkmonument van de poolcirkel aan stuurboord aan ons voorbij, maar ontbijt gaat voor.
Later, eenmaal op het dek blijkt het snoeikoud te zijn, een koude wind. Je kunt zien dat we zuidelijker komen, minder sneeuw en meer bomen.
Inmiddels begint de ceremonie op het achterdek voor het verlaten van het arctisch gebied: een lepel levertraan, die weg gespoeld kan worden met een glad ‘champagne’. Ik laat het allemaal aan mij voorbij gaan, ook het maken van de groepsfoto.
Henk wil ‘ s middags wel even naar de lounchbar, maar voelt zich toch niet goed genoeg en gaat weer het bed.
We doen een paar dorpjes aan. Om toch steeds even de benen te kunnen strekken ga ik steeds even van boord: eerst in SANDNESSJOEN , daar moet een beeld staan van de een of andere persoon. Die zoek ik nog op: een klein beeldje, niet waard om op de foto te zetten. En omdat het zondag is is het helemaal een dooie boel, zeker met het bewolkte weer.
Ik koop er nog wel een flesje jus voor de zieke.
Het volgende dorpje dat we aan doen is BRONNOYSUND, een iets groter dorp met een redelijke jachthaven.
In bijna alle dorpen heb je veerdiensten, zo ook hier. Met de ondergaande zon wat meer de moeite waard om foto’s te nemen dan het vorige dorpje.
Even verder passeren we een rots waar een gaat in zit: er doen natuurlijk weer de meest fantastische verhalen de ronde over het ontstaan, maar de meest logisch lijkt mij, erosie.
De zon gaat met mooi oranje geel licht onder.
Henk gaat ‘s avonds wel mee aan tafel, eet wat licht verteerbaar voedsel. Ik ga me weer te buiten aan al het lekkers dat geserveerd wordt.
Volgende week maar voorlopig met een ruime boog om de weegschaal.
We gaan, voor ons doen, weer op tijd naar bed: 22,30 uur.
Ik slaap heerlijk, alhoewel het bed erg hard is..en ik elke ochtend behoorlijk stijf wakker word..
Maar ja, het is en blijft een postboot en geen cruiseschip: dat is wel duidelijk. Maar ik vind dit wel wat hebben..