Volgende stop: Kalavrita

Griekenland,

Het ontbijt dat de oudere eigenaresse heeft klaar gemaakt is heerlijk: omelette met worst, spinaziepie, soort pannenkoekjes, lekker. We pakken de koffers , rekenen af en vertrekken. Lieve mensen, maar de kamer is erg donker, alles daar eigenlijk.
Blij dat we de zon weer in kunnen, al brandt die al behoorlijk. Het gaat een warme dag worden.
Het geslinger van de wegen gaat weer beginnen, maar Henk "leest de weg goed". En dat mag ook wel, want er zitten vaak behoorlijke gaten in de weg en de bewegwijzering laat ook nog wel eens te wensen over. Vandaar dat we op een gegeven momenteel helemaal verkeerd zitten, op een gele weg en die zijn niet te best. Vooral in de dorpen zijn de wegen erg smal, zodat er soms maar 1 auto langs kan. Uiteindelijk vind ik op de kaart waar we zitten en dat is helemaal niet goed... dus de hele weg weer terug slingeren.
Maar de omgeving is schitterend, hoge bergen en diepe kloven. Verder bloeien de oleanders in alle kleuren , evenals de brem (nee Sander, geen koolzaad)
We lunchen onderweg in een restaurant met een prachtig uitzicht over de kloof. Henk neemt een soort omelet met ei.
Ik houd het op koffie. Henk komt ontdekking dat hij zijn horloge in Stemnitsa heeft laten liggen: een email versturen lukt niet.
Vanavond maar even zien hoe het verder moet..
En dan maar weer verder. Weer slingerend, naar boven beneden.
Uiteindelijk komen we in de buurt van Kalavrita, dat een skigebied is. Nu bij 30o niet veel bij
voor te stellen..
Afgelopen winter is erg sneeuw gevallen, volgens de eigenaar. Het hotel ligt prachtig, met een mooi uitzicht op de bergen en Kalavrita. We zijn de enige gasten. Henk regelt een en ander met de zoon van de eigenaar om te helpen met het horloge.
Beetje ingewikkeld , maar met een beetje mazzel moet het vrijdag in Patras opgehaald kunnen worden.
We krijgen kersen uit eigen tuin, nog wel wat zurig vinden wij, maar lief bedoeld.
Nu lekker chillen op het balkon met een wijntje en chippies, maar het blijkt toch te warm te zijn.
Henk heeft inmiddels gelezen dat hier in de 2e wereldoorlog de hele mannelijke bevolking 500 mannen, ook jongens van 13-14 jaar is geexcecuteerd. Vrouwen en kinderen werden in de kerk opgesloten en die zou in brand worden gestoken, maar dat is niet gelukt.
Vlak voor ons hotel staat toevallig het monument en daar rijden we even langs.
Er wordt ondertussen druk gebeld over het horloge en uiteindelijk wordt besloten deze met de bus naar Patra te vervoeren. Wij krijgen nog bericht waar en wanneer.
We hebben een adresje van een restaurant in Patra gekregen, maar daar zit niemand..we hebben eerst even gekeken waar het station is, want morgen willen we met een boemeltje naar Diafokto, een kustplaatsje. Maar de weg er naartoe schijnt erg mooi te zijn..
We komen bij een ander adres terecht, maar we komen tot de conclusie dat de niet originele restaurants een hoog JIMM's gehalte hebben: een beetje veel van hetzelfde.
Terug in het hotel ga ik ook maar een vroeg slapen, 11 uur.