Athene dag 2

Griekenland, Athina

Na een redelijk goed ontbijt zijn we gewapend met de plattegrond van Athene en de aanwijzingen van de receptioniste richting centrum gegaan.
In het metrostation is het de eerste keer altijd even uitzoeken, maar met een dagkaart kan er weinig verkeerd gaan.
In de Plaka lopen we richting de Akropolis. We stappen uit in het metrostation Monostriaki en knallen gelijk tegen de oude bibliotheek van Hadrianus op.
Later blijkt dat je voor €30 diverse oudheden kan bezoeken, waaronder deze bieb en de agora. Deze laten we eerst links liggen en lopen verder richting ingang van de Akropolis. Het is inmiddels half 12 en erg druk bij de ticketverkoop.
Henk stelt voor om morgen op tijd (!) weer naar de Akropolis te gaan om zo de ergste drukte te vermijden. Via het VVV gaan we naar het "Nationale park"en lopen daar meteen tegen de poort van Hadrianus.
Verder op zijn overblijfselen te zien van wat eens een indrukwekkende tempel ter ere van Zeus is geweest. Van de oorspronkelijke 104 zuilen staan er nog 15 overeind. De zuilen zijn elk 14 m hoog. 1 is door de wind omgewaaid.
Inmiddels hebben we voor €30 een kaartje gekocht waarmee je veel oudheden kan bekijken, waaronder de Akropolis...
Na een lekkere lunch met de eerste Griekse salade gaan we richting het nationale park.
De bedoeling is om via dit park naar de berg de "Likavittos" te gaan, dwz met de kabelbaan😬
In het park staan weer de bomen met de mooie paarse bloemen (Jacaranda), een oase van rust en schaduw.
Eenmaal het park uit knallen we tegen het presidentiele paleis, met haar garde. Hier is veel politie op de been.
De garde stapt wat heen en weer, op en neer. Plotseling komt er een soldaat die zijn pak en sjerp schikt, hem uit zijn hok leidt en hem even weer neerzet. Een mooi gezicht!
Blijkbaar komt er hoog bezoek naar buiten, maar daar wachten we maar niet.
Henk kan nog net een aantal van de garde filmen dat langs marcheert, prachtig😑
We klimmen flink omhoog om bij de kabelbaan te komen: bij aankomst is hij vanaf 3 uur gesloten! Dan maar even wat drinkem: daar boven heb je niet het idee dat je in een metropool logeert.
Voldaan dalen we af om uit te komen bij het Parlementsgebouw, waar Henk nogal van onder de indruk is, hier worden regelmatig demonstraties gehouden.
We gaan met de metro terug, gaan douchen en even een dutje te doen.
Ik had gehoord dat je Psiri lekker kunt eten , niet zo toeristisch, met live griekse muziek en zo.
De receptioniste beaamde dit en het was inderdaad en leuk restaurantje.
Om half 11 zijn we weer on het hotel. Ik doe een badlaken onder mijn laken. In de hoop dat het allemaal wat comfortabeler ligt. We zullen zien.