Dag 3 Trondheim

Noorwegen, Molde

Vanmorgen op tijd ons bed uit: er moet nog ontbeten worden en daarna gaan we een sightseeing tour door TRONDHEIM maken, met een bezoek aan de Nidaros kathedraal.
Het is inmiddels waterkoud en winderig, dus we zijn blij als we de bus in kunnen.
Th was ooit de hoofdstad van Noorwegen en het episch centrum van de Vikingen, het is een studentenstad met een mooi historisch centrum, waar veel houten huizen zijn, die op de monumentenlijst staan.
Onze eerste stop is op een heuvel iets buiten het oude centrum , waar de wat grotere huizen staan.
Verder zijn er veel musea , theaters en musea en rijden we voorbij allemaal gekleurde pakhuizen, mooi gerestaureerd.
Via de universiteit komen we bij de Nidaroskathedraal, een van de belangrijkste kathedralen van Noorwegen.
Verdre is het een beetje dooie boel zo vroeg op zondagochtend..
Er mogen in de kerk geen foto’s worden gemaakt. Toch stiekem gedaan, maar die zijn ook prompt niet mooi geworden.
We worden rondgeleid door een in een pij geklede student (?) die ons in het engels e.a. over de kathedraal verteld.
Het is een wat donkere kathedraal, maar wel aangenaam om er te zijn, warm en veel glas in lood ramen en mooie verlichting. De kerk is gesticht op het graf van Koning Olaf en was van oorsprong van hout
We komen langs het Wagner orgel uit 1741, een altaar gewijd aan koning Olaf, die het christendom vanuit Engeland naar Noorwegen bracht. Aan de voorkant van het schip van de kerk staat / hangt een prachtig Steinmeyer orgel.

Via een wijk met allemaal dure woningen gaan we weer terug naar ‘onze’ boot. Er voor ligt de ‘Nordkapp’, een andere, zo te zien wat luxere boot van de Hurtigruten.
De rest van de dag zijn we merendeels in het panoramagedeelte, na weer een te lekkere lunch gegegeten te hebben.
Om 14.15 uur passeren we de oudste vuurtoren van Noorwegen, 20 m hoog.
En om een uur 4 passeren we een engte, maar die valt wat tegen, qua engte dan
De zon gaat vandaag in mooi rood onder.
Het is nu een uur of 7. Om 8 uur kunnen we weer eten, maar ik heb het koud en heb eigenlijk geen zin in eten..