Dag 5 Skervoy

Noorwegen, Molde

Dag 5 dinsdag 12 maart
eind bestemming Skervoy.

Vandaag vertrekken we verder naar het noorden. Afgelopen nacht hebben we Stokmarknes, Sortland, Risoyhamn en in de vroegte Finnsnes aangedaan: niets van gemerkt, heerlijk geslapen.
Voor vanmiddag staat een stadsexcursie TROMSO op het programma van 14.20 tot 18.00 uur.
Daar eenmaal aangekomen zijn we verrast over het het feit dat zoveel sneeuw hier nog ligt. De (duitse) gids vertelt ons dat hier 8 maand per jaar sneeuw ligt en je dus altijd verzekerd bent van een witte kerst en met vaak ook een witte Pasen.
Ook bij aankomst sneeuwt het nog steeds hetgeen ook wel jammer is want de eerste stop is met een kabelbaan naar de top van de Floya.
Het uitzicht is dus inderdaad ver onder de maat. Een paar skiërs glijden de berg af, zich niks aantrekkend van sneeuw en wind. Na een kop koffie gaan we naar de IJszeekathedraal, DE eyecatcher van de stad.
Een mooie moderne kerk, met veel glas in lood. Na een half uur vertrekken we weer. Op het programma staat het polar arctic museum.
Erg interessant, er werd een panoramafilm getoond met alle flora en fauna van het poolgebied. Daarna kregen we informatie over hoe snel de ijskap aan het afbrokkelen is en dat vooral de ijsberen hieronder te lijden hebben. In Canada schijnen de omstandigheden beter te zijn en gaan zij zich vermenigvuldigen met de grizzlies, hetgeen een nieuw ras doet ontstaan, minder afhankelijk van ijs.
Tot slot kregen we voorlichting over het leven onder water een zeehondenshow, eten gegeven en trucjes showen.
Al met al een hele leuke tocht.
Het diner was dit keer in buffetvorm met veel vis, krab , kreeft, kaviaar, mosselen en garnalen! Ook werd er, uiteraard tegen betaling schnapps geserveerd.
Ook vanavond werd het ‘noorderlicht’ aangekondigd. Dus warme kleren aan en naar het dek.
Ik heb het fototoestel op statief in gereedheid gebracht. Maar het licht ik niet zo mooi als gisteren, er ook meer bewolking. Soms zie het dansen, maar de kleuren zijn niet zo spectaculair als je wel op plaatjes ziet. Maar op de foto wel🤓(?)
We lummelen nog wat rond, gaan een Netflixje kijken en rollen om 11 uur dan weer in bed.