Water en vuur

Verenigde Staten, Hawaiʻi Volcanoes National Park

Vanmorgen vroeg opgestaan om nog even een paar uur zon te pakken. In de middag wilden we graag naar Vulcanoes National Park. Dit hadden we vandaag gepland omdat Memorial Weekend over was. Het is dan op een hoop plekken een stuk minder druk. Dus na het ontbijt reden we weer naar het hippystrandje waar we gisteren ook waren. Toen we van de rotsen af klommen zagen we dat het nog heerlijk rustig was op het strand. We zochten een mooi plekje uit en ploften op ons handdoekje. Toen we helemaal gesettled waren zagen we ineens een groep dolfijnen verderop in zee. Max pakte snel de actioncam en dook door de woeste branding naar het rustigere water. Samen met drie andere mensen kwam hij heel dicht bij de dolfijnen. Een Zweedse vrouw met een duikbril op kon zelfs een stukje mee zwemmen met de dolfijn. Max kon dat niet want die kon ze niet aan zien komen onder water. Ik baalde best wel dat ik niet de zee in durfde vanwege het golfgevaarte van gisteren. Toen Max terugkwam had hij hele gave filmpjes kunnen maken. Ik had dit toch ook wel heel graag willen meemaken dus haalde Max mij over om samen met hem de woeste golven te trotseren. Max vertelde me precies wanneer ik in de golf moest duiken om er onder door te komen. De kiezels beukten tegen mijn voeten aan en dat was pijnlijk maar het was het allemaal waard... Want toen we een heel eind de zee in waren gezwommen kwam de groep dolfijnen weer om ons heen zwemmen. Wat was dit gaaf! Op nog geen meter afstand kwamen ze boven water. En als kers op de taart spinden (al draaiend in het water plonsen) de Hawaiian Spinner Dolphins om ons heen. Op veel plekken betaal je heel veel geld om dit mee te maken en deze prachtige dieren gaven ons een gratis show! Wat een geluksmoment! Toen we bekaf van het zwemmen weer terugkwamen bij onze handdoek hebben we nog even liggen zonnen voor het tijd was om de bungalow op te zoeken voor een douche. Daarna reden we naar Vulcanoes NP. Daar begonnen we met de korte Lava Tube trail. Een tunnel volledig gevormd door lava. Maar deze was heel druk en maakte op ons niet zoveel indruk. Daarna liepen we naar de Iki Kilauea trail. Deze was vier mijl (6,5) lang. Een mooie trail die je langs de bovenkant van een krater voert, wanneer je afdaalt kom je midden in de krater te staan. Dit is een lavameer dat gevormd is door een eruptie in de jaren zestig en waar het ondergronds nog zo warm is dat er stoom uit de kieren van het gesteente komt. Maar na de grote afdaling moesten we natuurlijk ook weer omhoog. Dus het werd een pittige klim. Na afloop vonden we dat we wel een burger verdiend hadden bij een diner in het stadje Vulcanoes even buiten het park. Deze burger was echt heel erg lekker. Toen we weer buiten stonden werd het al een beetje donker dus reden we snel terug naar het National Park. Want dan scheen je uit een van de kraters een mooie rode gloed te kunnen zien. En inderdaad. Ik installeerde mijn statief en kon er prachtige foto's van maken. Naast ons stonden een aantal Amerikanen die het maar niet lukte een mooie foto te maken. Dus ik bood aan om hen mijn statief te lenen. Ook hielp ik ze met de juiste instellingen. Ze waren me heel erg dankbaar.

Wat een mooi verhaal. Dat had je niet kunnen bedenken dat je met dolfijnen kon zwemmen. Goed hoor Moniek dat je samen met Max door de woeste branding bent gegaan. Jullie hebben echt iets moois beleefd vandaag. De foto's zijn ook weer prachtig. Geniet er nog van, we hebben veel plezier van de verhalen en foto's

Hielie 2016-06-01 10:24:17

Wow, wat een prachtige, onvergetelijke ervaring moet dat geweest zijn, zwemmen tussen de dolfijnen!!! Een droom van veel mensen en jullie maken het gewoon spontaan mee, GEWELDIG!. Ben wel blij dat je weer veilig op het strand kwam na dat verhaal van gisteren maar begrijp wel dat dit je angst deed overwinnen. En dan 's avonds nog die rode gloed uit die kraters, prachtig. En alweer een goede daad gedaan, nu voor die Amerikanen. You are nice people! Weltrusten voor straks, je droomt vast van dolfijnen en veel plezier weer morgen. Dikke knuffel en liefs van ons.

Hannie 2016-06-01 10:26:45

Fantastisch. Te gek!!!!

Lucienne 2016-06-01 11:59:01

Nou, heb ik niks aan toe te voegen , aan die reacties, en die filmpjes ook leuk, zo genieten we weer mee op onze stoel ,in t magere zonnetje, sleep well and till tomorrow, big hug

Stans 2016-06-01 12:18:03

topdag

Tom 2016-06-01 12:38:16

Holy shit!!! Die dolfijnen! Wat prachtig! Sorry voor mijn taal gebruik. Maar wat een geluk zeg! Ik ben stiekem wel jaloers.... Ook die vulkaan ziet er mooi uit. Liebe Gruüsse

Nina 2016-06-01 13:24:23

Wat een geweldige dag! Het is toch ongelooflijk gaaf wat jullie iedere dag meemaken; kan er niet over uit haha. Hadden jullie zelf durven dromen, dat het zo kick-ass zou worden?! Zo leuk ook dat YT-filmpje van jou Moon, je kan het zelf ook bijna niet geloven☺️Het is hier nu avond, dus ws staan jullie zo op; veel plezier weer vandaag!

Maggie 2016-06-01 20:13:31

Zo dan, wat een enorm mooie ervaring. Bofkonten zijn jullie dat die dolfijnen zo dichtbij kwamen. Dat zijn mooie dingen om op terug te kijken. Het vulkanenlandschap is ook indrukwekkend. Aniek vraagt zich af of jullie ook de hitte van de vulkaan konden voelen. Groetjes van ons en geniet lekker verder!

Madelon 2016-06-01 20:55:09

Bedankt voor al jullie reacties, leuk dat er nog volop wordt meegelezen. @Madelon: De hitte van de vulkaan op de foto voelden we niet. Daarvoor stonden we te ver weg. De stoom uit de grond op het opgedroogde lavameer is wel warm.

MoniekEnMax 2016-06-02 10:16:22

Ik ben het met de rest eens; toch weer hele plaatjes geschoten! En wat zijn jullie lekker bruin zeg. Niet verkeerd zo'n hottub. Oh en troost je😉ik sta hier bij de tramhalte bij Leyenburg weg te waaien, want het is gewoon herfst 😭

Maggie 2016-06-02 16:26:16

Vet van die dolfijnen! Volcanoes park is echt bijzonder met die lavavelden, kraters, 'fumarolen' in combinatie met tropisch woud! De 'gloeiende' vulkaan is een uniek fenomeen (nergens ter wereld zo relatief dichtbij EN veilig zichtbaar), mooi dat jullie ook dat hebben kunnen zien. Geniet nog de laatste dagen. Ik pak mijn spullen nu in voor een zonnig roadtripje Portugal :)