Knotsen van rotsen

Verenigde Staten, Hawaii

Vannacht heerlijk geslapen met echte junglegeluiden op de achtergrond. We maakten een ontbijtje en een lunchpakketje en reden richting het strand. Althans dat dachten we. Een grote berg vulkanisch gesteente en rotsen waar de zee heel woest tegenaan sloeg. Geen fijn plekje voor ons dus. Tien minuten verder was het een stuk leuker. Wederom geen strand maar wel een geothermaal bad. Het bad stond in verbinding met de zee. En werd opgewarmd door de warmte van de vulkaan. Heerlijk warm water om lekker in te zwemmen. Op de brede rand van het bad (wat voor het gemak was aangelegd en waar trapjes vanaf gemaakt waren) hebben we een tijdje liggen zonnen. Toen we een stenen reet (surry) hadden gekregen reden we door naar de Tide Pools. Deze zijn door vulkaanrotsen in de zee gevormd. Je kon er leuk snorkelen. Maar het was een hele klim om op je blote pootjes heelhuids in het water terecht te komen. Maar deze jonge blaadjes is dat natuurlijk wel gelukt. Omdat dit ook geen plek was om even relaxed te zitten, die rotsen prikken behoorlijk in je vel als je zit, reden we al vrij snel terug naar onze bungalow. We moesten toch een beetje op tijd terug zijn want aan het eind van de middag wilden we naar de Mauna Kea rijden. Dit is een uitgestorven vulkaan waar je bij helder weer de zonsondergang mooi kunt zien en sterren kunt kijken in de avond. Er is ook een weg naar de top maar deze onverhard en je mag er dus niet met je rentalcar rijden. Wel kun je tot het visitorcenter komen op een goed geasfalteerde weg. Volledig gehuld in een dikke laag mist reden we over de Saddleroad naar boven. Die zo heet omdat hij tussen de Mauna Kea en de Mauna Loa (de actieve vulkaan) in ligt. In een zadelvormig gebied dus. De mist en regen belemmerde het zicht enorm maar we besloten toch door te zetten. Hawaii is zo veranderlijk wat het weer betreft. De zonsondergang konden we op onze gebruinde buik schrijven. Maar volgens de medewerkers van het visitorcenter zakt de bewolking vaak naar een lager punt waardoor het visitorcenter boven de wolken komt te liggen. En inderdaad ons geduld werd beloond. Na een uurtje blauwbekken in temperaturen net boven het vriespunt en een grote beker hot chocolate werd de lucht steeds helderder. De telescopen werden neergezet en het stargazingprogramma kon beginnen. De hemel was ineens helemaal schoongetrokken en we hadden fantastisch uitzicht op het heelal. We kregen veel informatie over de sterren en konden door de telescopen naar verschillende planeten kijken. We konden banen op Jupiter en de ringen rond Saturnus zien. Ook zagen we veel vallende sterren. De grootste telescopen van de wereld staan overigens op de top van de Mauna Kea. Dit omdat deze berg het beste uitzicht geeft op de sterren. Erg gaaf om eens mee te maken. Ookal konden wij de top niet bereiken. Toen we naar huis wilden rijden stonden er 2 jonge liftende Chinezen die heel graag naar Hilo wilden. We dachten: doe eens gek, en namen ze mee. Het waren hele aardige mensen en het was leuk om wat ervaringen uit te wisselen. Ze moesten vannacht vliegen vanaf de luchthaven van Hilo dus wij hebben ze daar dan ook gelijk maar naar toe gebracht, ookal was dat voor ons iets om. Nu rijden we ons stikdonkere terrein op en gaan nog even genieten van een lekker drankje.

Weer een heel andere omgeving. Bijzondere ervaring moet dat zijn. Heerlijk om te beleven. En we genieten steeds van alle mooie foto's.

Hielie 2016-05-30 11:51:32

Wat lief om die chinezen naar het vliegveld te brengen, zij ook een leuke herinnering. Hebben jullie veel wensen gedaan, met die vallende sterren, zal zeker indrukwekkend geweest zijn, hier met al die lichtvervuiling zie je maar een beetje van al dat moois daarboven. En hoe is die kou bevallen haha goed dat er hot chocolat was, voor hier ook een idee,alhoewel het eerder raar weer is dan koud. Genieten jullie dus nog maar van alles!! Grote knuffel x 2

Stans 2016-05-30 11:52:41

Dit blog had ook kunnen heten: van bikini tot winterjas! Wat een verschillende ervaringen weer en wat moet het daarboven ook prachtig zijn geweest zeg. Ook nog een goede daad gedaan voor de Chinezen, goed bezig! Hier gaan we vanmiddag denk ik ook maar aan de hot chocolat want het weer is nu weer niet echt lekker hier. Geniet lekker verder en wederom een dikke knuffel van ons xxx

Hannie 2016-05-30 12:17:02

De Chinezen hadden papa even moeten bellen, die zorgt ervoor dat je niet hoeft te liften ;-) Dat bad ziet er mega chill uit! Super mooi ook. Apart dat je in de middag in je bikini ligt en in de avond met een sjaal ligt te koukleumen. Liebe Grüsse!

Nina 2016-05-30 15:34:09

Nog een wens gedaan bij de vallende sterren. Of blijft er na al dit fantastisch niets meer te wensen over?

Lucienne 2016-05-30 16:52:46

Je voelt daar wel dat je in de kosmos leeft met die thermale baden en planetenkijkers

Tom 2016-05-30 17:06:33

Wat een vakantie; awesome! Nooit gedacht, dat Hawaï zoveel heeft te bieden. Echt geweldig wat jullie allemaal al hebben meegemaakt en op zulke mooie plekken verbleven. Maar goed, dat jullie je winterjassen nog bij je hadden (zelfs handschoenen). Top om die Chinezen op het vliegveld af te zetten! Hier was Den Haag vandaag ook in nevel en mist gehuld, maar hier is het niet meer opgeklaard😁

Maggie 2016-05-30 20:15:52

Mooi contrast en heel herkenbaar die wispelturigheid van het weer op korte afstand. Mauna Kea was ons ook gegund en dat was zoals jullie beschreven: dikke mist naar boven, maar rond de afslag richting de sterrenwacht (visitorcenter) was het strakblauw! Wij zijn uiteindelijk ook bij het visitorcenter gebleven om de zonsondergang niet aan ons voorbij te laten gaan en die was de moeite waard! (net als de sterrenhemel). En nu zonder te kijken naar het volgende verslag, raad ik, dat jullie ongetwijfeld de volgende dag/dagen sowieso ook nog de actieve vulkaan Kilauea met zonsondergang zullen (willen) zien...:)

Rogier 2016-05-31 22:27:52

O ja, als jullie nog de kans krijgen: Doe vooral een snorkelexcursie met mantaroggen 'by night' nabij Kailua-Kona! Magisch!