Luwak en lekker hollands fietsen in de regen

Indonesië, Ubud

Vannacht en vanochtend vroeg heeft het bijna de hele tijd geregend! En de verschillende weerberichtensites geven wisselende voorspellingen voor de komende dagen in Ubud. We wachten het weer even af, maar gaan toch op pad in de omgeving van Ubud. Herman heeft een fietstocht tussen de rIjstvelden van Ubud geregeld. We beginnen met een koffie-stop. Na wat uitleg over wat er groeit en bloeit buiten Ubud komen we chivetkatten tegen. Vandaag gaan we koffie proeven van door de chivetkat gedigesteerde koffiebonen. We mogen ook andere koffie en thee proeven, maar de echte koffieliefhebbers zitten met smart te wachten op dit bijzondere kopje koffie. Voor zo'n kopje koffie betaal je in de VS volgens de gids 10 dollar. Wij zijn koopman voor 50.000 roepia, iets meer dan 3 euro. De koffie smaakt prima, is erg zacht van smaak, maar om nu gelijk kilo's mee naar huis te nemen is ook niet nodig. Onze smaakpapillen zijn geconditioneerd op de koffie die we in NL drinken!
Na de koffie worden we nog verder weggebracht en we komen de eerste plukjes fietsers al tegen. Na nog wat oponthoud komen we dan aan het einde van de ochtend bij de fietsen aan. Na wat passen en meten heeft iedereen een fiets, helm en regenponcho en kunnen we vertrekken. Het is een makkelijk fietstochtje, voornamelijk bergaf en zoals met veel in Indonesië is ook het remmen ook precies andersom dan in Nederland. Na wat gestuntel heeft iedereen de goede hendels te . We stoppen voor en tempel met een kartonnen pop in de vorm van de krijger, een ogoh ogoh. Het beeld wordt bij het Hindoestaanse nieuwjaar door het dorp gedragen en verbrand, het symboliseert namelijk alle aardse, (materialistische) verlangens. Dit specifieke beeld moest wel door 25 mensen gedragen worden!
Na de fietstocht hebben we bij een familie thuis gegeten, waarna we uitleg kregen over hoe deze familie (7 gezinnen) samen wonen en mochten we de tempel bekijken. Elke familie heeft er één, daar geven ze meer geld aan uit dan aan de huizen waarin ze wonen. De rest van de middag hebben we rustig doorgebracht in en om het hotel, lezen, filmpje kijken en buiten gutste het nog steeds! De mannelijke helft van het reisgezelschap maakt zich zorgen want voor morgen staat eeen raftingtocht gepland en het zou jammer zijn als dat 'in het water valt'. Het is overigens gelukt om wat bier het hotel in te smokkelen dus al met al toch een geslaagde dag.