Galapagos 3

Ecuador, Santa Cruz

Vandaag staat een dag op het eiland Samta Cruz op het programma. Ook komen er nog nieuwe gasten aan boord. We gaan met de dingy's naar het vaste land en wandelen daar vanaf de pier richting het Darwin research centre. We lopen door de belangrijkste straat van puerto ayore. Het is gezellig met allemaal restaurantjes en kroegjes. Aan het einde van de cruise blijven we nog twee nachtjes in dit plaatsje en dat lijkt geen slechte keuze. We komen langs de vismarkt. Er staan een aantal mannen en vrouwen vers gevangen vis schoon te maken. De visvangst in het water rondom de Galapagos eilanden is net als in Nederland streng gereguleerd. Er zijn veel pelikanen en een zeeleeuw die proberen een graantje mee te pikken als het visafval hun kant op komt. We wandelen verder en komen langs een giftige boom. Het eten van de vrucht van de boom is dodelijk en van de bladeren krijg je enorme huiduitslag. Uit de buurt blijven dus. We zien hier ook de eerste (zwarte) zeeleguanen. Het blijven bijzondere dieren die reptielen. Bij het research centrum zien we de eerste reuzeschildpadden. Op de verschillende eilanden komen verschillende soorten voor. De eerste die we zien zijn zgn. Sadleback schildpadden, het schild ziet er een beetje uit als een zadel vandaar de naam. De reuze Schildpadden werden vroeger meegenomen van de eilanden op de boten omdat schildpadden wel een half jaar zonder eten of drinken kunnen en ze veel vlees bevatten. De soort die we bekijken is een hybride soort. Dit is wellicht op die boten gebeurd. Ze proberen er nu weer een zuivere ras van te maken. De schildpadden waren bijna uitgestorven er waren in 1972 nog maar 14 exemplaren van deze soort. De reproductie vlotte niet erg tot bleek dat er een mannetjes schildpad van deze soort in de Dierentuin van San Diego 🐢🐢leefde. Die is teruggebracht naar Santa Cruz. De bijnaam van de schildpad is Super Diego vanwege de vele nakomelingen die hij sindsdien heeft verzorgd. De jonge schildpadden worden uiteindelijk weer in het wild uitgezet om er voor te zorgen dat de populatie in stand blijft. De landleguanen hebben te verduren van de op de eilanden geïntroduceerde zoogdieren. Geiten honden en katten eten de leguanen en hun eieren. Daarom worden sommige eilanden zoogdiervrij gemaakt. Je mag hier overigens een hond als huisdier hebben, maar als hij los rondloopt wordt hij gevangen en als het dier niet binnen 4 dagen geclaimd wordt, sturen ze het dier naar het vasteland.
In de middag bezoeken we een 'boerderij'. Daar hebben ze wat vee en verder bananenplantages e.d. Verder lopen daar schildpadden vrij rond. De eigenaar krijgt een kleine bijdrage en daarvoor mogen de dieren op z'n land rondlopen. De schildpadden houden er geen rekening mee wanneer er een hek met prikkeldraad is. Je ziet dan ook dat de schildpadschilden vol krassen zitten. Aan het einde van de middag drinken we nog een drankje voordat we teruggaan naar de boot. Vandaag is een jong stel Australiërs aan boord gekomen en een ouder Frans stel. De Australiërs zijn voor acht maanden op reis door midden en zuid-Amerika en hebben leuke verhalen. Daniël pikt het Engels heel snel op en probeert deel te nemen aan de conversatie. Erg leuk en Tim en Chloë geven hem complimenten😃 voor z'n Engels. Vanavond gaan we weer varen dus we gaan proberen te slapen voordat de boot vertrekt. De kinderen slapen sinds deze week met oordoppen dus hopelijk gaat dat lukken.