De prambanan en het paleis van Solo

Indonesië, Solo

Vandaag vertrekken we met gemengde gevoelens uit Yogja. Hier is het prima toeven en we hebben nog lang niet alles gezien. De dagen vliegen voorbij. Daniël en Lynn vinden het heerlijk om aan het einde van de dag nog even in het zwembad te liggen. Maar de rest van Java ligt nog voor ons, dus na een laatste ontbijt vertrekken we naar de tempels van Prambanan. Dit is een complex met (de resten van) 244 hindoïstische tempels. De tempels zijn gebouwd in de negende eeuw ongeveer 50 jaar na de Borobudur. Zowel de Borobudur als de Prambanan staan op de wereld erfgoedlijst van Unesco.
De Prambanan is in de 10e eeuw door een aardbeving al weer verwoest. Daarna is het complex met veel gepuzzel weer opgebouwd. In 2006 was er weer een aardbeving, 5 minuten voor het complex zou openen. Nu worden de tempels weer opgebouwd, twee per jaar. Momenteel zijn de grootste en moisten tempels weer te bezichtigen. In de grote tempel (47 meter hoog) staat een groot beeld van hindoe god Shiva. In de andere tempels staat o.a Ganesh de zoon met een olifantenhoofd en er zijn ook drie kleinere tempels met drie 'vervoersmiddelen' uit die tijd, een stier, een vogel (de garuda) en een zwaan. Alleen de stier (gemaakt uit één stuk steen) is nog te bewonderen de andere beelden zijn door de aardbevingen verwoest (of weggevlogen). Na de Prambanan een stukje met de bus waarna het al weer tijd was voor een koffie-momentje. Onze gids Herman neemt elke dag iets lekkers, typisch Indonesisch mee om te proeven bij de koffie of thee. Ook tijdens de busreis zorgt Herman voor versnaperingen. Soms stopt de bus en haalt ons manusje van alles snel wat cassave chips of een zak met tropisch fruit. Er wordt dus prima voor ons gezorgd! Het eindpunt van vandaag was het paleis van de prins in Solo. Dit paleis wordt net als het kraton nog bewoond door de prins en z'n vrouw en kinderen. Tijdens de rondleiding ontmoeten we zelfs een prinses. Een mooi foto momentje.
Na de lunch is het dan tijd om naar het hotel te gaan waar de kids het zwembad verkennen en Rob en ik de stad een beetje verkennen. In Indonesië zijn de stoepen slecht onderhouden. Niemand gaat ook ergens lopend heen; alleen een paar eigenwijze Nederlanders...
Deze keer lukt het ook niet om met de plattegrond van de Lonely Planet ergens te komen, dus uiteindelijk belanden we met eerst een becak en later een taxi weer terug bij het hotel. Na het eten willen we graag nog even kijken in een klein theater vlak bij het hotel waar ik dacht een voorstelling met wajang poppen te gaan zien. Helaas bleek het een slapstick/klucht versie van verklede mannen te zijn en aangezien hun grapjes hoewel overdreven nog steeds voor ons onbegrijpelijk waren zijn we lichtelijk teleurgesteld terug naar het hotel gegaan.