Galapagos 4

Ecuador, Isabela Island, Puerto Villamil

Lynn en Rob zijn de nacht gelukkig allebei goed doorgekomen. Lynn verheugt zich op vandaag want we gaan naar het tortoise breeding centre. Ofwel we gaan baby schildpadjes kijken. In het breeding centre worden alleen schildpadden van Isabella eiland grootgebracht. Er is een groot gebied waar mannetjes en vrouwtjes schildpadden samen leven. Na de bevruchting draagt de vrouwtjes schildpad de eieren (4-10 per keer) nog 4 maanden voordat de eieren gelegd worden in het zand. Na het begraven van de eieren kijkt de schildpad niet meer om naar haar nakomelingen. 162 dagen na het leggen barsten de eieren en na 4 dagen komen de schildpadjes uit hun ei. Dan doen ze er (gezamenlijk) nog zo'n 30 dagen over om uit de hoop zand te komen. Daarna staan ze er alleen voor. In het breeding centre bootsen ze dit proces zo goed mogelijk na. De temperatuur is belangrijk en de positie van het ei. Bij een temperatuur van 29,5 graden worden het dames, lager dan 28 graden en het worden mannetjes. Na de geboorte zijn de schildpadden nog een lange tijd kwetsbaar, totdat ze een jaar of 3 zijn zitten ze in kooien die afgesloten kunnen worden zodat de 'jonge' schildpadjes niet door ratten, katten etc worden opgegeten. Daarna gaan de schildpadden naar buitenverblijven tot ze groot genoeg zijn om uitgezet te worden. Het is bijna niet te bevatten dat zulke kleine schildpadjes uitgroeien tot reuzeschildpadden van > 250 kg.
Het uitbroeden en op laten groeien van 1 schildpad kost 5000 US dollar. Kostbare dieren dus.
Aan het einde van de ochtend gaan we in een kleine baai (met mangrove bomen) snorkelen. Nu met wetsuits dus de temperatuur valt mee. We zien leuke vissen. Hoewel de kids eerder snorkelles hebben gehad, is snorkelen in zee toch best wel anders dan in een zwembad. Het snorkelen vanochtend ging prima tot ik de mangrove wortels van dichtbij wilde gaan bekijken en ik daar ineens een rog tegenkwam van > 50 cm doorsnee. Ik kon nog niet achteruit snorkelen, maar heb het pijlsnel geleerd. Toen ik van de schrik was bekomen ben ik nog even met lynn een paar mooie vissen gaan bekijken en fotograferen en toen was het alweer tijd om terug naar de boot te gaan. 's-middags hebben we een kleine lagune bezocht met flamingo's (die hadden we in Bolivia al van héél dichtbij gezien) en de rest van de middag hebben we doorgebracht op het strand. De kids hebben heerlijk in de branding gespeeld.