De derde en laatste dag in Uyuni

Bolivia, Municipio San Pablo de Lipez

Na een korte nacht (wekker stond op 4:50) waarin iedereen bar slecht heeft geslapen en ondanks de extra slaapzak het koud heeft gehad zijn we opgestaan. Het pannenkoeken ontbijt kan niemand bekoren. We willen zo snel mogelijk de warmte opzoeken. We hopen op de jeep, maar ook daarin is het koud. De chauf heeft een fles warm water op z'n dashboard liggen om te voorkomen dat de voorruit bevriest.
In het donker rijden we weg. Het is die nacht tussen -15 en -20 C geweest. Rob heeft een extreem slechte nacht gehad en zit onder de medicatie in de jeep. Na een tijdje wordt de temperatuur eindelijk beter in de jeep behalve op de achterste bank waar Lynn en Daniël maar niet warm worden. Tegen de tijd dat de zo'n opkomt zijn we bij de geisers aangekomen. Een van de geisers is kunstmatig aangelegd, maar daar komt een harde warme luchtstroom uit naar buiten waar we onze handen aan kunnen warmen. Verderop de natuurlijke geisers waar de zwavellucht je tegemoet komt. Na de geisers staat een bezoek aan de (warme) natuurlijke bronnen op het programma. Het is daar op dat tijdstip te koud om in te gaan daarom rijden we door naar de groene lagune (vanwege hoge concentratie magnesium) en een vulkaan. We zijn hier op de grens van Bolivia, Chili en Argentinië.
Vervolgens rijden we terug naar de natuurlijke bronnen. We hebben gezamenlijk besloten dat we vanwege de temperatuur niet in de bronnen gaan en daarmee iets eerder terugkeren in Uyuni, maar onze chauf heeft andere plannen. Hij laat zich een warm bad niet door de neus boren door zes Nederlandse toeristen. Dus wachten wij geduldig tot hij klaar is. Na de lunch en nog een paar stops komen we rond 5 uur terug in Uyuni aan. We nemen afscheid van Juan de chauf en van Sjoerd en Jorne. Terug in het hotel willen we niets liever dan een douche, schone kleren en een lekker diner. De douche in Uyuni heeft helaas ook zeer beperkt warm water. Het avondeten kan ook niet iedereen bekoren. Vermoeid zoeken we al vroeg ons (gelukkig) warme mandje op. Morgen al weer vroeg op om naar La Paz te vliegen.

Tjonge en ik maar denken dat ik het koud heb gehad....