Pisac en Ollantaytambo, de heilige vallei

Peru, Ollantaytambo

27 juli
Vandaag gewekt door vuurwerk, ik dacht vanwege de aankomende onafhankelijkheidsdag, maar blijkbaar steken de Peruanen net als de Filipijnen om zowat alles vuurwerk af; om te laten weten 'hier is een feestje'.
Vandaag rustig opgestart in het Niños hotel. Heerlijk hotel met lekker ontbijt. Daarna met wat geluk een privé Tour met gids Irma. We vertrekken uit Puma-stad Cusco en rijden de Heilige Vallei in. De eerste stop is in Pisac (betekent vogel, de vorm van het plaatsje, inclusief berg, is een vogel met gespreide vleugels).
Prachtig aangelegde Inca terrassen (niet voor bier en wijn, maar vooral voor landbouw). De Inca's hebben een prachtig systeem bedacht en bouwden de terrassen van beneden aan de berg. Eerst een laag kiezels, dan fijnere steentjes, dan grond en de bovenste laag vruchtbare aarde. En dan bouwden ze de volgende laag. Ze maakten opslaghutten op de koelste gedeelten van de berg en dekten het voedsel af met kruiden om te voorkomen dat het werd aangetast door insecten. Klinkt allemaal erg logisch in 2016, maar voor die tijd best sophisticated, compleet met water aan- en afvoersysteem op de terrassen.
Daarna hebben we in het dorpje Pisac over de markt gelopen en hebben de kids wat souvenirs gekocht. Daarna zijn we doorgereden naar ollantaytambo een druk dorpje, voornamelijk omdat iedereen die naar Machupichu wil door dit dorp moet, per trein, bus of taxi. Verder liggen in ollantaytambo prachtige Inca ruïnes. Het is een van de plaatsen waar de Spanjaarden op hun strooptocht wat tegenstand kregen. Manco Inca, verdreven uit Cusco had zich hier verschanst en heeft een grote groep Spanjaarden verrast door een groot deel van het Inca dorp onder water te zetten. Uiteindelijk kwamen de Spanjaarden terug en Manco Inca is toen naar Vilcabamba gevlucht.
Aan de ruïnes is te zien dat ze nog bezig waren met de constructie ervan. Er liggen tot op de dag van vandaag op veel plaatsen nog grote blokken roze graniet die dit symboliseren.
Prachtige verhalen vol symboliek van Irma onze gids. Over een gezicht van een man te zien in de berg waar je vanuit de ruïnes op uitkijkt. Boven het gezicht van de man is iets gebouwd waardoor de man een kroon op z'n hoofd lijkt te hebben. Op 21 juni schijnt de zon dusdanig dat de kroon en de voorraadschuren waar hij op uitkijkt worden verlicht door de zon.
Volgens de legende beschermt de man de voedselvoorraad. Ik vind het een prachtig verhaal, maar heb zo m'n twijfels of de Inca's daar destijds allemaal over nadachten.
Na deze prachtige verhalen zijn we naar het hotel gegaan, mama Simona waar we de komende dagen verblijven.