Brulapen en een duikplank

Peru, Puerto Maldonado

Onze eerste (korte) nacht in de jungle zit erop. Door de geluiden en het gebrek aan isolatie is iedereen bij het krieken van de dag wakker. Alle tijd voor het ontbijt. Vandaag staat een bezoek aan passiflora op het programma en vanmiddag kunnen we in de buurt gaan zwemmen. In een brochure staat dat het amazone shelter in de buurt is. We hadden eerder al plannen om daar heen te gaan, maar die waren gesneuveld. Na overleg met de gids kunnen we er vandaag toch nog gaan kijken.
Op de (stoffige) weg er naartoe zien we papaya plantages. De papayaplant groeit hier prima en wordt veel gegeten im Peru. De plant produceert elke week nieuwe vruchten en elke vrucht brengt ca. 1 sol op. 10 á 15 vruchten aan zo'n plant is geen uitzondering. Maar 1 km van Victor zijn goede initiatief vandaan zien we de ontbossing voor de aanleg van papayaplantages. Dat is wel erg dubbel.
Het amazone shelter is een opvangplaats voor wilde dieren. De eigenaresse Magali zorgt al jaren (met weinig middelen) voor gewonde en door de overheid in beslag genomen wilde dieren. Ze zorgt met name voor brulaapjes. Vaak worden vrouwtjes met jong gevangen, de moeder eten ze op en het jong wordt dan een huisdier. Veel mensen vergissen zich in de zorg dat zo'n aapje nodig heeft en brengen het dan naar de instanties met een smoes dat ze het dier hebben gevonden.
Er zijn ook aapjes die in een circus hebben moeten werken. De mishandelde aapjes zijn gestrest, hebben haaruitval en eten slecht. Met engelengeduld probeert Magali ze weer op te lappen en in een groep/familie te plaatsen zodat ze terug in het wild uitgezet kunnen worden. Sommige dieren zijn zo gedomesticeerd dat uitzetten in het wild niet meer kan. Sommige dieren zijn er daarom al jaren. De overheid helpt in de vorm van hout, om nieuwe verblijven te maken. Verder zitten er papegaaien waar de vleugels zo gekortwiekt zijn dat de vogels geen evenwicht meer hebben en zich telkens opnieuw bezeren omdat ze omvallen. Er zat ook een wolaapje met een verlamde arm. Lynn vond dat het schattigste aapje, door zijn handicap kan hij ook nooit terug in het wild. Verder hebben we er schildpadden, toekans, een hert enz. gezien. Twee van de brulaapjes hadden net (16 en 17 juli jl.) een jong gekregen.
Veel waardering voor het werk van Magali!!
Daarna stond een bezoek aan passiflora op het programma waar we van alles over het lokale fruit zouden leren en mogen proeven. Helaas is het nu niet het seizoen voor het fruit dus we hebben alleen carambola vrucht geproefd. Na de lunch even lekker afkoelen in een nabijgelegen zwembad en de rest van de middag relaxen in de hangmatten en wat spelletjes gedaan. Bij het zwembad had de eigenaresse een heel vrolijk en speels aapje (geadopteerd) van vier maanden. Met een stok waaraan hij trok hadden de kinderen veel plezier. Hoe dat zich verhoudt tot het Amazon shelter laten we maar even in het midden.

Er zijn helaas weinig andere gasten bij Keren'da Homet (betekenis is schitterende zonsopgang) de laatste zijn vanochtend vertrokken.