Jezus wat vroeg!

Peru, Machupichu

Vandaag staat Machu Pichu op het programma. Felipe onze gids legt uit dat het erg druk is, en dat we beter vroeg kunnen vertrekken om in relatieve rust eea te bezichtigen. Of we even om 4:00 bij de bushalte willen zijn. Wat een tijd!
Rob en de kids mogen 'uitslapen' tot 5:10.
Aguas Caliente is hierop ingericht. Het ontbijt wordt hier geserveerd tussen 4 en 8 uur. Dat zijn nog eens tijden😴😴😴😴
Felipe staat als eerste in de rij te wachten op de bus die ons gaat brengen. Hij stond er al om 2:30 uur!!
Hij is trots, hij maakt er sport van om als eerste in de rij te staan. Hij houdt dit bij op z'n fb pagina, met foto en al📸. We krijgen instructies waar we moeten gaan zitten in de bus en dat we hem snel moeten volgen en onze paspoorten en toegangskaarten stand by moeten hebben. Na een korte busrit komen we bij MP aan. Er zijn een paar die hards die om 5:00 uur zijn begonnen aan de 8 km klim en die staan voor ons in de rij! Felipe geeft aan dat we hem snel moeten volgen. Dat doen we, met als resultaat dat ik longblaasjes heb gebruikt waarvan ik het bestaan niet kende😛
De beloning daarvoor was het echter allemaal waard. Een ongeëvenaard prachtig uitzicht over Machupichu nog helemaal maagdelijk leeg!!
Na hier even van genoten te hebben en de postcard pictures gemaakt te hebben, zijn we met Felipe de ruïnes gaan bekijken. Machupichu is werkelijk prachtig. De tempels, het huis van de hoge priester, die belangrijker was voor de Inca's dan de koning. De woning van de koning waar hij woonde met z'n concubine.
De plaats waar kinderen en dieren werden geofferd. Ze hadden er zelfs een gevangenis.
Na een paar uur nemen we met pijn in ons hart afscheid van Felipe, hij heeft de rest van de dag vrij om zich voor te bereiden op een classic Inca trail (4 dagen bikkelen over de Inca trail 42km, 10 uur per dag lopen).
Wij hebben het tijdslot van 9:00 - 10:00 uur om Machupichu mountain te beklimmen. Het is een pittige klim van vele duizenden treden. Telkens komen we mensen tegen en die moedigen ons aan en zeggen dat het nog zo'n 20 minuten klimmen is. Na 3 keer dat commentaar, geloven we dat niet meer. De laatste paar honderd treden moeten we de kids omhoog praten, zelf heb ik ook moeite om de motivatie er in te houden. Uiteindelijk komen we na 1,5 uur alleen maar omhoog klimmen boven. De beloning, het uitzicht rondom en beneden op Machupichu is groot. Rob en Daniël houden een paar amerikanen voor de gek door te zeggen dat de lift iets verderop is 😄😄. De afdaling is ook nog zwaar, De treden en de afstand tussen de treden is wisselend en de Peruanen geven op bepaalde delen aan dat het pad narrow is. Neem maar van mij aan dat het dan ook waar is. Nergens is er een touw oid. Gewoon een rij treden, 60 cm breed en aan één kant de berg en aan de andere kant de afgrond😮.
Na 3 uur staan we weer veilig beneden. Het is inmiddels warm en we wandelen richting uitgang. Nu geen gids die voor ons in de rij is gaan staan, dus moeten we zelf wachten tot we in de bus naar Aguas Calientes kunnen. Dat lukt na ca. een uur waardoor we daar van een late lunch kunnen genieten voordat we in de trein stappen terug naar Cusco. Daar komen we vermoeid om 21:00 uur aan. De kids hebben het opgegeven in de bus die ons van ollantaytambo naar Cusco brengt. Die leggen we in hun 'vertrouwde' bedje in het Niños hotel en na een laatste drankje doen wij dat ook. Een vermoeiende maar prachtige dag was dit.