Op weg naar Colca Canyon

Peru, Yanke

Vanochtend vroeg opgestaan want we worden opgehaald om naar Colca Valley en Colca Canyon te gaan. Er is nog geen routine met het inpakken van de tassen, de broodjes voor het ontbijt waren er nog niet. Dus met enige (tijds) stress aan het ontbijt. Gelukkig kwam alles goed, en zaten we ingepakt en met het ontbijt achter de kiezen in de bus. Onze gids Irene is een aardige vrouw die zelf ook kinderen heeft en oog heeft voor Daniël en Lynn. Ze spreekt goed Engels en vertelt veel over wat we onderweg zien. Prachtige vulkanen en na niet al te lange tijd de eerste dieren, vicuñas die qua grootte overeen komen met een ree, en kaneelkleurig zijn. Mooie ranke dieren die of in groepen, families leven of een stel jonge mannetjes. Of solo, dat zijn de mannen die uit hun familie worden verstoten door een sterker jong mannetje. Ze bijten elkaar, vaak worden de oude mannetjes van hun mannelijkheid beroofd, ze leven dan vervolgens nog zo'n 3 jaar solitair voor ze sterven. De vicuñas zijn kortharig en ze worden een keer per 2 jaar geschoren waarbij ze 1 cm van hun vacht van 2 cm verliezen. De bewoners van de Colca Valley-regio vangen ze en scheren ze zodat ze niet gestroopt worden. 250 Gram wol komt er van een vicuña, een trui van deze wol kost 5000 soles, zo'n 1750 euro.
Verderop zien we de wat meer voorkomende alpacas en lama's. Alpaca wordt gebruikt voor wol en ook voor vlees. Het is mager vlees en lekker om te eten. Van de vacht van de lama's wordt vooral tapijt en touw gemaakt. We gaan vandaag over een pas van 5000 meter en de gids leert ons hoe op coca bladeren te kauwen en ook krijgen we etherische olie op onze handen (die we vervolgens moeten opsnuiven en waarvan al je slijmvliezen gelijk in opperste paraatheid worden gebracht šŸ˜¤). Dit alles in combinatie met veel vocht moet er voor zorgen dat we geen hoogteziekte krijgen. So far so good.
We komen op een hoogte waar er ijs en sneeuw ligt, het is echt bizar, dat je onder de volle zon staat, maar dat het water een bevroren rand heeft. Op deze hoogte wordt de vegetatie ook anders. Er groeit bijna alleen maar een gewas dat zich het beste als een soort broccoli laat omschrijven, maar dat verder knoeperhard, als steen is.
Overal waar we stoppen staat de lokale bevolking hun waar te verkopen. Een deel van Colca Valley leeft van toerisme. Dat zie je ook omdat ze met tamme lama's en verstoten gedomesticeerde alpaca's rondlopen om (tegen betaling) op de foto te gaan.
De lunch was een kennismaking tussen oud en nieuw, pittige salades, quinoa, alpaca saté maar ook patat en pasta met pesto. Na de lunch zijn we naar een soort B&B in Yanke gegaan, waar we nog een pittige wandeling (we zitten rond 3500 mtr en het is er op z'n zachts gezegd heuvelachtig) met gids David. Een krasse knar die we maar moeilijk konden bijbenen. De beloning was een zwembad gevuld met water uit de warmwaterbron uit de buurt. Heerlijk en 32 graden. Dat was heerlijk, maar ijskoud toen we uit het water kwamen. Gelukkig namen een paar bewoners van Yanke ons na de zwempartij in hun auto mee terug naar het dorp. De vrouw van de B&B had lekker gekookt en daarna zijn we met thermokleding en al naar bed gegaan.