Busreis naar Oost-Java

Indonesië, Malang

Vandaag weer een lange reisdag. Deze keer in de bus. Herman zorgt voor flesjes water en lekkers voor bij het koffie momentje. Wat een genot zo'n fijne reisleider. Hij voelt precies aan waar behoefte aan is. Er is genoeg te zien onderweg. Veel scooters met complete gezinnen er op. Moslims die naar de moskee gaan. Ik heb een plekje voor in de bus gezocht en vandaag ga ik onderweg scooters en brommers met vreemde 'vracht' fotograferen. Als de foto's een beetje gelukt zijn, ga ik er een mooie collage van maken. Een kleine greep: hout, foodkarren,ballen, gras, rieten mandjes, vogelkooitjes enz.
Onderweg stoppen we bij de rijstvelden. Op Java wordt op twee manieren rijst verbouwd, of met visjes in het water (voor bemesting en eten parasieten). Voor de oogst van de rijst worden uit de velden dan eerst de vissen weer gevangen, of de rijstvelden worden omringd door andere gewassen zoals vandaag door mais, meloenen en tabaksplanten. Onderweg ligt zeil langs de kant van de weg waarop de rijst ligt te drogen. Java is kleurrijk, druk, overal troep, iedereen claxonneert. De serene rust bij de tempels en rijstvelden steekt schril af bij de stank, herrie en rotzooi die we ook zien. De javaanse kinderen in de dorpen zwaaien. We maken ook kennis met een vreemd fenomeen. De 'oudere' jeugd blokkeert de weg, regelt dan het verkeer en vraagt daar dan geld voor😫 bizar en verboden. We lunchen in een mooi groot Javaans restaurant met prieël en koi vijver en aan het einde van de middag komen we aan in Kalibaru. Dit is een stop waar we meer Nederlanders tegen komen, de meeste net als wij op doorreis richting Bali. De huisjes zijn leuk, het zwembad prima en het eten is te doen. We gaan bijna naar Bali want behalve bier is er op Java geen wijn of sterke drank te krijgen. We hadden toch nog tax free wat mee moeten nemen. Tip voor de volgende keer!🍺🍷😒