Theeplantage en toko-oen

Indonesië, Malang

Vandaag bezoeken we een theeplantage net buiten Malang. Onderweg zien we de Indonesische schoolkinderen oefenen voor het onafhankelijkheidsfeest dat er aan zit te komen en overal kleuren de straten rood en wit. De theeplantage is een enclave op zich. De mensen die er werken, wonen er ook, er zijn scholen, winkeltjes enz. Zo ook onze gids Ika (wat eerste zoon/dochter betekent). Ze woont er met haar man en dochter. Ze verteld over de theesoorten (chinees en uit India) en hoe de thee geplukt wordt, zowel handmatig als machinaal. Helaas kunnen we vanwege een audit die daar vandaag gehouden wordt de fabriek niet bekijken. De theeblaadjes worden elke 7 tot 10 dagen opnieuw geplukt. De plantage is 25 hectare groot en het is heerlijk om er wat rond te wandelen. Er staan tussen de theeplanten ook bomen omdat thee geen zonlicht nodig heeft, maar water en hoogte (dichtbij de bergen/vulkaan). We mogen zwarte, groene en ook witte thee proeven en Herman heeft ook vandaag z'n best gedaan voor wat lekkers erbij. De kids leven zich uit met het maken van panorama foto's vanuit het restaurant met uitzicht over de plantage. Dit is vakantie op z'n best!
Na de lunch bij een typisch Javaans restaurant waar de hygiëne in onze ogen te wensen overlaat (ik denk dat de gezondheidsinspectie de tent zou sluiten) maar waar het eten desalniettemin toch prima smaakte gaan we lopend verder Malang bekijken. Na een stukje bloemenmarkt komen we ook over een lokale dierenmarkt waar Marianne Thieme menig debat over zou kunnen voeren...
Het toppunt waren wel geverfde kuikens, groen, paars en rood. Verder gelukkig niet te veel zielige hondjes e.d. Wel kevers voor voedsel en heel veel vogeltjes. Na de dierenmarkt hebben we een restaurant toko-oen bezocht, waar sinds 1930 nog steeds Nederlandse koekjes en ook ijs wordt gemaakt volgens traditioneel recept. IJs is begrijpelijkerwijs in dit land erg schaars dus iedereen verheugde zich op een ijsje. Helaas zijn we in Nederland te veel verwend met heerlijke Italiaanse ijssalons zodat het ijs qua smaak enigszins tegenviel. Gelukkig was het interieur ook nog in de prachtige jaren 30 stijl dus dat maakte veel goed. Vanavond vroeg naar bed, want morgen staat een vermoeiende trip naar de Bromo vulkaan op het programma!

Leuk om over jullie reis te lezen. Dat Toko Oen nog steeds bestaat. Mijn grootouders hebben me daar over verteld. Die dachten daar met plezier aan terug.