Bromo vulkaan

Indonesië, Malang

Vandaag gaan we naar de Bromo vulkaan. De afgelopen dagen hebben we nog geprobeerd om iedereen om te praten om de excursie te verplaatsen naar de (zéér) vroege ochtend om de zonsopgang boven de vulkaan te zien, maar helaas heeft mijn voorstel het niet gehaald😞. We vertrokken desondanks vroeg 6:30 uur. Eerst van Malang naar het volgende dorp. Vanaf daar zijn we overgestapt in 4WD jeeps. Alle kids hadden zich de mooiste en beste jeep toegeëigend. Na ruim anderhalf uur hotsend en knotsend achterin een door dieseldampen vergeven jeep waren we op de savanne van de vulkaan. De Bromo vulkaan is na een enorme uitbarsting (samen met een aantal andere vulkanen) ontstaan in de caldera. Het bijzondere aan de Bromo vulkaan is dar deze nog steeds actief is. Er komt permanent rook uit de vulkaan en hij buldert als een vliegtuig. In de krater ligt ook een zwavelmeer. Machtig om zo'n natuurverschijnsel van dichtbij te zien ( en ruiken). I'm er te komen moet je eerst een paar km door het zand lopen en vervolgens nog ruim 250 treden omhoog op een aangelegde trap. Voor 100.000 roepia wordt je per paard naar de trappen gebracht. Toen we uit de jeeps stapten werden we letterlijk omringd door mannen met paarden die ons weg wilden brengen. De zwavelconcentratie boven bij de vulkaan is slecht voor mensen met astmatische aandoeningen en de zwavelconcentatie wordt bijgehouden. Als de concentratie te hoog wordt dreigt een uitbarsting en worden de mensen geëvacueerd. De laatste uitbarsting was zo'n 6 jaar geleden. Rondom de vulkaan is het erg groen en wordt volop kool, prei e.d. geteeld.
Na de lunch met uitzicht op de Bromovulkaan zijn we weer teruggereden. Onderweg kwamen we weer veel scooters tegen en één daarvan gleed voor onze jeeps uit. Gelukkig geen gewonden, maar gevaarlijk is het wel! Je zou verwachten dat het geld wordt gestoken in het verbeteren van de wegen, maar daar was geen sprake van. Het is goedkoper om achterop een scooter naar de vulkaan te gaan, maar dat zou ik hier niet aanraden.Overigens was alles uit onze jeeps gesloopt. Alleen een startknop, een claxon, het stuur, versnellingsbak en pedalen de rest was er uit, overal gaten in het dashbord, maar hij reed als een tierelier. Bij terugkomst in het hotel hoorden we van andere gasten dat de zonsopkomst boven Bromo die dag een desillusie was. De vulkaan lag volkomen in de mist. Ik weet ook niet hoe deze tocht in het donker zou zijn verlopen, maar uiteindelijk blij met hoe deze dag is uitgepakt😉😁🌋.