Galapagos 5

Ecuador, Isabela Island, Punta Moreno en Bahia Elisabeth

Vannacht hebben we weer de hele nacht gevaren. We zijn rond de zuidpunt van het grote eiland Isabella gevaren. Vandaag gaan we ook overdag weer varen, volgens de gids is de zee hier rustiger dan een paar dagen geleden bij Santa Cruz.
Vanochtend hebben we een wandeling gemaakt bij punta Moreno een deel van Isabella met veel lava. Isabella is het grootste, maar geografische ook het jongste eiland. We hadden de macht en kracht van lava al gezien toen we op Sicilië waren, maar dit is erg indrukwekkend. Het zijn verschillende lagen lava over elkaar heen en de lavastroom is er in vele gedaantes. Het is deels vlak, als een asfaltweg dan weer vol rotsen, dan in de vorm van ribbels, spaghetti, koeienvlaaien.
Hier en daar zijn barsten in de lava en wat verder op het eiland zijn gaten waardoor water van de zee heengestroomt is en waar nu flamingo's leven en hele grote vissen zwemmen in het ondiepe water. Na de wandeling over het eiland zijn we met de dingy's langs de rotsen gevaren waar we tientallen zeeleguanen hebben gezien en blauwvoet jan van genten of blue footed boobies zoals ze in het Engels heten. Ook hebben we conmorants gezien. Ik weet de nl naam van deze vogels niet, maar ze kunnen niet vliegen (alleen erg korte vleugels) en eten octopus en zeeslangen (het zijn goede duikers). Daarna was het tijd om te snorkelen tussen de zeeschildpadden. Wat een mooie dieren en ze zwemmen zo elegant. Verder weer veel nieuwe mooie vissen gezien. Ik ben er wel achter dat het fotograferen van de dieren onder water een kunst apart is. Rob heeft wat met de go pro gefilmd.
Van Punto Moreno varen we nu naar bahia Elisabeth wat meer richting het westen van het eiland. En zoals de gids voorspeld heeft is de tocht rustig. Met de dingy's gaan we de baai bezoeken. Het is niet toegestaan om aan land te gaan. We zien op de rotsen pinguïns, zeeleguanen, blauwvoet jan van genten, zeeleeuwen en in het water nog veel meer schildpadden en ook roggen. Dit alles in een gebied met mangroven, het is hier een soort everglades zonder krokodillen.