Salar de Uyuni

Bolivia, Municipio Uyuni

Vanochtend toen we wakker werden, was te voelen waar iedereen ons voor waarschuwde. De kou. Onder vier dekens in het hotel is het prima uit te houden, maar we gaan voor de zekerheid toch maar een paar slaapzakken huren voor de komende nachten. Het ontbijtbuffet was een groot feest voor de kinderen, allemaal zoete koekjes als ontbijt. Na het ontbijt werden we opgehaald door onze chauffeur voor de komende dagen, Juan. De jeep ziet er veelvuldig gebruikt uit maar is nog in prima staat. Bij het kantoortje komen er nog twee Hollandse jongens bij in onze jeep, het blijken twee Limburgse artsen te zijn, beide aan het promoveren.
We starten de dag bij het treinenkerkhof in Uyuni. Vroeger werden in Uyuni goederentreinen gemaakt en zorgde voor de werkgelegenheid van de lokale bevolking. Tegenwoordig leeft de stad van het toerisme. Daniël en Lynn vinden het treinenkerkhof geweldig, een roestig klimpark, met overal gaten en uitsteeksels. Juan waarschuwt ons dat binnen 10 minuten er vele jeeps zullen stoppen en hij heeft gelijk, na een tijdje krioelt het er van de toeristen. We vertrekken snel en rijden niet lang daarna de zoutvlakte op. Wat een magnifiek fenomeen. We kunnen er bijna niet over uit. Kilometers ver alleen maar zout. Geen verkeersbord te bekennen, maar onze chauf weet precies hoe hij moet rijden. Na een tijdje stoppen we in een 'dorpje' Colchani waar ze alleen maar souvenirs verkopen. Daar blijkt duidelijk dat ze hier van het toerisme leven. We kunnen natuurlijk niet vertrekken zonder een souvenir van de zoutvlakte. We vervolgen onze reis naar het eiland Incuhasi midden op de zoutvlakte, vulkanisch met enorme cactussen erop. Op het hoogste punt van het eiland is er een prachtig uitzicht over de zoutvlakte. Juan heeft ondertussen de lunch klaargezet. Samen met onze reisgenoten Sjoerd en Jorne lunchen we aan banken en een tafel van massief zout. Na de lunch stoppen we op een plek waar gas omhoog borrelt uit de diepte. Later in de middag vertrekken we van de zoutvlakte en rijden naar het dorpje San Juan waar we in een soort schuur zullen overnachten. In de schuur zijn kamers gemaakt, toiletten en douches (alleen koud water) en op de vloer ligt zout, alle wanden, banken en tafels en zelfs de bedden zijn ook van zout. In het midden staat een houtkachel. Rond 16:30 is het hier al koud, dus dat voorspelt wat voor de komende nacht. We hebben ons na de lunch en het avondeten er bij neergelegd dat het eten alleen voedzaam zal zijn de komende dagen. Sjoerd heeft een leuk spel uitgelegd en Lynn en Daniël hebben de grootste lol. We hebben mummie slaapzakken gehuurd en de kids vinden het prachtig dat ze helemaal ingepakt in bed liggen. Sjoerd en Jorne moeten perse nog komen kijken. Als iedereen in bed ligt gaat het licht uit en gaan we een donkere koude nacht tegemoet.