Borobudur en het Kraton van de Sultan

Indonesië, Yogjakarta

Uitslapen is er tot nu toe niet van gekomen. Voor vandaag stond een bezoek aan de Borobudur op het programma.
We reizen er eerst met gids Herman naar toe. Eerst stoppen we nog op een lokale markt waar we kennis maken met de groente, het fruit van Java en natuurlijk ontbreken de vis en het vlees niet. Wat grappig is, is dat wij en zeker de kids met hun blonde koppies voor daar ook een attractie zijn. Dus Lynn en haar vriendinnen werden ook gefilmd en gefotografeerd op de markt. De Indonesiërs hebben ook allemaal mobiele telefoons en overal kan je je telefoon opladen, Op het treinstation, bij de bushalte etc. Na het proeven van wat fruit en het kopen van typische Indonesische snacks vertrokken we weer.
De Borobudur is prachtig. De mooie panels op de vierkante onderkant van de piramide en dan de ronde Stupa's op de bovenste verdieping. Hoewel het dus nog redelijk vroeg is, is het daar al bloedheet en het zweet breekt iedereen uit na het beklimmen van de Borobudur. We hebben een prima gids. Tot nu toe spreken alle gidsen 'Nederlands' al is het Nederlands van de gids vandaag een aaneenschakeling van zelfstandige naamwoorden en werkwoorden. Dit maakt dat ook Lynn de uitleg kan volgen en ik niet voor tolk hoef te spelen.
Een mindere kant van het bezoek is dat we op de weg terug ongelofelijk worden lastig gevalllen door allerlei mensen die ons vast en zeker goed bedoeld, bijna klemlopen om hun souvenir-waren aan ons te slijten. Net na de middag bezoeken we het kraton ofwel paleis van de sultan. De sultan woont daar nog met z'n vrouw dus het paleis is maar een gedeelte van de dag open. De gids die we daar kregen zat vol van grapjes over koning willem, het voetbal in Nederland enz. Jammer was dat hij zo snel praatte, in combinatie met een vet accent, zijn grapjes pas later doordrongen. De huidige Sultan ( de Negende) is de eerste monogame Sultan. Hij heeft met zijn vrouw vijf dochters. Dit in tegenstelling tot de vorige Sultan, die had 75 kinderen bij 20 vrouwen. De oppervlakte van het paleis is 1 km2, groot genoeg voor zo'n groot gezin.
Daarnaast heeft de huidige Sultan ( hij is 72, z'n vrouw 62) vijf dochters waarmee de opvolging een klein dilemma oplevert. Er is (nog) geen troonopvolger maar de gids verwacht dat dit probleem zich nog wel oplost.
Na de lunch zijn we met Becak's (riksja's) terug naar het hotel gefietst. In een land waar de scooter/brommer het hoofdvervoermiddel is en iedereen links rijdt voelt het raar als je voor je gevoel tegen het verkeer in wordt rondgefietst🚴
De kids zijn opnieuw in het zwembad geëindigd en na een etentje dicht bij huis en een mega groot ijsje ( eerste deze vakantie) als toetje zijn we vroeg gaan slapen

Leuk weer al die verhalen! Fijne vakantie, geniet ervan!

Henri 2017-07-25 17:20:28

Wat leuk om jullie weer te kunnen volgen. Hier regent het en is het koud, brrr. Geniet van de welverdiende vakantie!

Ankie 2017-07-25 20:58:04

Klinkt allemaal weer erg goed! Lekker genieten!