Dan gaan we ook door ook...

Burkina Faso, Nioryida

We hebben deze week al zo'n 250 km gefietst. Terug naar Ouaga is 140 km. We hebben nog 2 dagen dus waarom niet fietsen ipv de bus? Dat doen we. De nieuwe riolering is hier al deels afgedekt met betonplaten met daartussen een gleuf waarin je je fiets kunt stallen. Of erin kukelen of verongelukken. Dat zien we verbazingwekkend weinig gebeuren. Blijkbaar letten de mensen hier gewoon zelf nog goed op. Halverwege richting de hoofdstad ligt een nieuw hotel en dat willen wij proberen na zoveel dagen zonder wifi. In het wildpark weer geen olifanten te zien. Wel sporen en een paar apen. De gendarmerie hoeft het water van eergisteren niet terug. Hotel Imane (45 kamers) is afgelopen zondag geopend. Het gebouw staat, de organisatie nog niet. Ik fiets zo het terrein op. Franca wordt tegengehouden. De beveiliging weet niet wat te doen met al die piepjes bij de bagagecontrole en de gerant geneert zich voor het buiten verplicht uitpakken van de bagage. De receptioniste vraagt een voorschot en drankjes moeten vooruit worden betaald. Helaas geen wifi, wordt nog aan gewerkt. Eerst maar eens opfrissen. De tv staat aan en we horen Brabantse stemmen. Een oude uitzending van de Dakarrally in 2016 in Argentinië. Stacey, van Eerd en van Liesveld (?) komen langs. Op Burkina tv doet de president een oproep om de prijsverhoging van benzine (+15%) te accepteren voor "eenheid en verantwoordelijkheid". En om de kosten van de militaire inzet aan de grens met Mali te bekostigen. De prijzen van standaardvoedingsmiddelen komen in beeld om woekerprijzen te voorkomen. Dan naar de kapper met een baard van vijf weken. We kiezen nummer 3 uit 87 voorbeelden. Het resultaat mag er zijn. De prijs van €0.75 maken we af op €1.50. We eten s'avonds in een helverlichte ruimte met nog 3 gasten. De kok moet er nog even inkomen (1,5 uur wachten) maar het is smakelijk. In de tuin kun je blijkbaar ook eten maar dat is een andere afdeling. Onderweg hadden we nog last van treurduiven. Het koeren wordt steeds klaaglijker. Waarschijnlijk van al die jongetjes met katapulten die op hen azen. Je zult ons overigens niet horen klagen. Het komt zoals het komt.

Het avontuur is bijna voorbij. Ook wij hebben veel mee beleefd van jullie enerverende reis. Goede reis huiswaarts.

Ans 2018-11-15 23:22:08

Franca en Sjef, "Wie verre reizen doet, kan véél verhalen." (M. Claudius) We hebben genoten van jullie reisverslagen en schitterde foto's. Goede thuisreis !

Henny en Marijn. 2018-11-17 06:50:30

Mooie verslagen en foto's, hoop jullie snel weer te zien en goede reis terug