In gemeentelijk opvangcentrum na een topfietsdag

Burkina Faso, Boundoukui

Vandaag 105km voor de boeg van Bobo naar Bondoukuy. Gisteren alle inkopen gedaan en vroeg ontbijt. Inclusief stokbrood kaas voor onderweg geregeld via Villa Rosé. We rijden supersnel de 7 km de stad uit. Het gaat uitstekend op deze rustige (na de politiecontrole) en prima weg. We hakken de rit in partjes van 20 km en verwonderen ons over de brede belading van de brommers. Zakken met graan, viskorven maar ook complete deuren en fietsen worden achterop vervoerd. De personen/vrachtbusjes (afhankelijk van wie/wat er bovenop zit) zijn top beladen. Gelukkig hebben ze hier geen viaducten. Wel veel kleine moskeeën en af en toe een kerkje. Er rijden hier nog veel Daf vrachtwagens in allerlei staten. Er ligt hier ook van alles in de berm. Schroeven, moeren, veertjes ed niet perse van Daf's, maar wel opletten geblazen. We zijn om 4 uur binnen en de gps geeft een overnachtingsmogelijkheid aan achter het Gare Routière (buswisselstation). Het zou iets met het gastenverblijf van de plaatselijke katoenfabriek te maken hebben. Die zien we echter niet. Na wat rondvragen blijkt er inderdaad een soort gemeentelijk opvangcentrum te zijn met 4 kamers. De sleutel moet van het gemeentehuis komen. Dat wordt geregeld. Maar eerst komt de plaatselijke agent ons controleren. We komen er doorheen. Dan gaat het snel. 3 mannen komen opdraven om de ledverlichting te repareren, de waterton bij te vullen en de kamer te vegen. Ook het onkruid wordt verwijderd. En dat alles voor €4,75 per nacht. Wel zonder wc want die moet nog gebouwd worden. Met eigen middelen brengen we de kamer verder op orde. S'avonds alleen het licht van alle kookvuurtjes langs de weg. Morgenvroeg zien we wel verder.

Wat een belevenis en indrukken voor jullie en ons. Tja waar klagen we soms over -) Heb nog een mooie tijd daar!! Ik geniet van jullie verhaal en foto's Warme Groet uit een grijs Herpt.

Ien Vos 2018-11-07 20:46:40

Goede middag ( hier is het avond)Franca en Sjef, ik heb het gevoel dat jullie het daar super naar jullie zin hebben. Ik leidt dat af uit de reisverslagen. Heel afwisselend, heel verrassend, heel goed weer, geen pech, lekker genieten. Het zij jullie gegund. Hopelijk beleven jullie je vakantie verder op de bovenomschreven manier. Groet van Hélène en Ad.

Ad van Oversteeg 2018-11-08 18:04:38

Hallo Sjef en Franca, het lijkt ons een onvergetelijke ervaring om daar zo'n fietsreis te ondernemen. Nog veel plezier de verdere dagen. Groeten van Berthie en Theo Weijters.