In de laagste versnelling.

Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

We komen nog wat langzamer op gang. Toch maar naar de oude moskee. De gids van gisteren is er niet maar er wordt een andere Engelstalige opgesnord. We beginnen in de tegenover gelegen oude stad. Eerst een galerie met oa zonnemaskers. Dan uitleg over leem en nepleem. Dan de bierbrouwerij waar het om 11 uur s'ochtends al lichtelijk feest is. Natuurlijk ook voorzichtig proeven. Na nog wat galerieën komen we in de vergaderruimte tegenover het huis van de chief. Daar wordt getrouwd, rechtgesproken en overlijdensceremonies gehouden. Als je dat laatste niet kunt betalen steekt men zolang een stok in het plafond. Wie die toevallig eruit stoot moet de kosten betalen. Nog een smederijtje en kleermaker bezocht en gekeken naar de heilige meervallen. Die moeten wel heilig zijn anders overleef je niet in zo'n troep. De moskee is in restauratie maar we mogen toch een blik werpen. De kassa moet rinkelen. Voor de siësta nog een soepje en daarna fietsen smeren. S'avonds staat er zebu op het menu.

Zo zie je als toerist het echt leven van de mensen daar