De veegwagen....

Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

Weer een eigen route. Nu 80 km over de verharde weg naar Bobodialasso. We komen ook nog een attractie tegen die we de vorige keer voorbij gefietst zijn en die vegen we nu meteen op. Het duurt even voor we weg zijn. Zoveel handeltjes hier en daar nog een ontbijt, omelet met brood, thee, extra brood voor onderweg, een zakje krinkels en een kan warm water voor de bouillon. Dat is dan €1.50. Daar doen we het niet voor. €0.75 fooi voor het heet water. Dan direct buiten de stad politiecontrole. Bijzonder gevoel als je er steeds als witte uitgepikt wordt. Deze wil vooral een praatje en onze passen. We zijn zeker rijk. vraagt hij. Nee wij doen alles op de fiets. Zo wil hij er ook wel een. Kunnen we die de volgende keer meebrengen? Dat beloven we. Onderweg komen we nog een militair konvooitje tegen. Vrachtwagen en 3 jeeps met boordschutter en elk 6 militairen in gevechtstenue achterin, richting de grens met Mali. Ook zien we regelmatig grote vazen boven in bomen. We denken een soort bijenkorven. In Koumi vegen we nu met gids de rondwandeling op die een week geleden hebben laten schieten. Een compleet lemen dorp met allerlei ambachten. Van een oud stel kopen we een bijzonder eyelinerhoudertje. Te betalen via de gids. We hopen dat het goed komt. We kiezen eerst voor een ander aanbevolen hotel in Bobo. Bij Les 2 Palmiers staan dikke auto's en bewaking voor de deur. Voor we mogen kijken moeten we eerst op wapens worden gescand. Daar hebben we geen zin in en rijden door naar Villa Rosé. Vorige keer vol maar nu plaats. Waarschijnlijk ook omdat de veegwagen is vertrokken van de Tour de Faso die hier gisteren was neergestreken. Vanavond eindelijk rijst met pinda saus en gerookt schaap, filet de zebu met champignons en doperwtjes met knoflook.. Morgen een dagje bezinning.