Een lusje binnen een lus.....

Burkina Faso, Tiebele-Corabie

Vandaag staat Tièbèlè op het lijstje. Een stadje met een gehucht van de Kasenastam met zeer bijzonder geschilderde huizen. Onze hotelbeheerder vraagt of we daar blijven overnachten. Nee hoor, het is maar 70 km op en neer. Maar wel over gravel en bij tussen 35 en 40 graden. We zijn al wat gewend. We stoppen 2 keer op de heenweg in rustige dorpjes. 5 km voor Tièbèlè melden de eerste gidsen zich. We willen eerst zelf wat rondkijken en wat eten. Een 2e gids wijst ons op het louche karakter van de eerste. Het zal wel. We rusten een uurtje uit en rijden dan mbv onze gps rechtstreeks naar het gehucht. GPS, de doodsteek voor gidsen. Daar staat onze 2e gids echter al en die heeft een serieus verhaal over de beheerstichting en de achtergrond. We gaan met hem in zee. Bijzondere animistische lokatie met eeuwenoude tradities en leefwijzen. Zie foto's. Het hele stadje lijkt ervan te leven. We fietsen na afloop binnen 2 uur terug naar Pô. We kennen de kunstjes van fietsen en balanceren op een gravelweg ondertussen. Behalve als er drie autobussen ons tegemoet komen. Dan waan je je in een zandstorm. S'avonds weer naarTantie Energie. We zijn te laat. De soep is op. Wel rijst met groentesaus. Klinkt goed. En spaghetti. Ook goed. En o ja, ook nog ragout. Dat willen we zien. Binnen de kortste keren staat een vol bord gekookte aardappelen met een licht gebonden saus en wat vlees op tafel. Dat is de ragout. De spaghetti wordt geserveerd met een lekkere donkere saus met een paar stukjes vlees. Of het zo niet genoeg is vraagt de serveerster. Eigenlijk willen we de rijst met groentesaus ook wel proeven. Geen probleem. Rijst met lichtbruine saus met stukjes vlees arriveert. Het lukt ons om van alles ongeveer de helft op te eten maar dan houdt het op. Het blijft lastig de balans te vinden. Zeker als je dan een rekening van €4.80 voor alles voorgeschoteld krijgt inclusief bier en mangosap. We hebben wel eens 10 keer zoveel betaald. Bier is trouwens een verhaal apart. Brakina bier drink je uit 0.66 ltr flessen en is overal verkrijgbaar als alternatief voor water (4.2%). Overal zie je de bruine kratten en de helft van het vrachtverkeer betreft biertransport. Ook bakwagens, driewielers, brommers en fietsen worden ingezet voor fijnmazige distributie. En er is niets zo lekker als een koud biertje na het fietsen. Behalve mangosap van Dafani dan.