Extra fietsclublusje naar het zuiden...

Burkina Faso, Kombissiri

Bij de fietsclub doen sommige mensen graag een extra lusje. Wij ook. Vandaag een ritje van Ouagadougou 40 km naar Kombissiri in het zuiden, om er weer een beetje in te komen. Als we alles doen is het ruim 300 km. Er rijden bussen. We gaan allebei een beetje zweverig van start. Het duurt 12 km voor we de stad uit zijn. De koffie bij de Total is uitstekend. Plus een luxe assortiment levensmiddelen. Jammer dat het geen lokale producten zijn maar voornamelijk Franse import. We stoppen onderweg voor ons kopje bouillon bij een waterput. Een jongedame is bezig een vat te vullen. Wij willen wel even helpen. Dat valt tegen. Dan maar wat fruit delen. Halverwege in Koubri een groot kipwegrestaurant met zaterdagmiddagdrukte. De bezoekers worden direct van de parkeerplaats door lieftallige jongedames opgehaald en naar het restaurant gelokt. Bijzondere aanpak. In Kombissiri landen we bij hotel Mitibtieka. De beheerder spreekt een beetje Engels. Het is een paviljoencomplex met wel 60 kamers. Vrijwel leeg. Op de bijna gebruikelijke groep Fransen na die hun ontwikkelingsproject gaan bezoeken. De grote weg is een belangrijke aanvoerroute vanuit de zeehaven in Ghana. Burkina ligt net als Mali helemaal ingesloten en ze zijn afhankelijk van wegtransport. Overigens liggen ook op deze doorgaande weg bij elk dorp wel een paar drempels van ca 50 cm hoogte. Terug na 30 km per uur dus. Geen drempels betekent geen handel dus waarschijnlijk ook vaak zelf aangelegd.

Goede middag, Burkina Fasoers, uit jullie bericht begrijp ik dar jullie nog steeds met de ene in de andere verrassing vallen. Jullie krijgen straks met zekerheid heimwee. Is emigreren, voorlopig één jaar, een optie en dan beginnen met het opzetten van ontwikkelingshulp, of het organiseren van begeleidde fietstochten? Zou wel een heel leuke uitdaging zijn. Voor de nog overblijvende dagen in Burkina wens ik jullie alle goeds. Groet, Ad.