Troglodyte Village Niansogoni. Wie het weet.....

Burkina Faso, Sindou

Vroeg uit de veren voor een bezoek met gids aan het oude "holbewoners" dorp Niansogoni op 1.5 km lopen en 150m klimmen. Volgens opgave uit de 4e eeuw. Beetje à la Lions Rock in Sigiriya op Sri Lanka. Maar boven is het werkelijk verbluffend. Een compleet terracotta dorp onder een grote overstekende rots. In prima staat gehouden door de dorpsbewoners. Een deel is nog in gebruik voor animistische ceremonies en zelfs voor onze gids niet toegankelijk. Er zouden 4 families hebben gewoond (ook onze grootvader van gisteren) met namen die klinken als een rijtje Afrikaanse topvoetballers: Traorè, Ouatara, Konè en Koulibali. Onderweg veel boababbomen vol met gigantische vruchten. Om tien uur weer bij ons campement in het meest westelijke puntje van ons reisdoel, vlakbij de grens met Mali. Nu via een andere weg 40 km terug naar Sindou. Hier zouden ook de auto's over moeten maar die hebben het aanzienlijk lastiger dan wij. Onderweg wat gedronken en meteen wat van de grill. Volgens ons geitenvlees. Ja dat klopt, daar ligt de kop nog. Over vers gesproken. Om 15 uur weer terug in campement Soutrala. Dat ene stopcontact, de lamp en ventilator voelen aan als pure luxe. Maar de palen voor de elektriciteitskabels zijn we onderweg tegengekomen dus hopelijk een kwestie van tijd. Het onweer rommelt op de achtergrond. Weer een groep Fransen met koffers hulpgoederen. De stichting heeft blijkbaar veel supporters.