De achtervolging.....

Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

Lekker rustig aan en na een wandeling door het park eerst een espresso bij ons favoriete restaurant. Er schijnt in het park ook nog een dierentuin geweest te zijn met als enige overlevende een chimpansee ergens in een hok. Of we die willen zien. Nee bedankt. We gaan liever naar de grote markt. Een nieuwe blouse is wel leuk. Maar dan wel met lange mouwen. Opa, zoons en kleinzoons begeleiden ons naar hun winkel. Wel een aardig exemplaar. Prijs €60,-. Je moet tegen bieden wordt gefluisterd. Ok, €10,-. De wereld is te klein. Hij zakt naar € 25,- maar voor ons is de lol eraf. We zien elders mooiere en gaan. Dat hebben we geweten. De achtervolging wordt ingezet met de hele familie. Ondertussen zakt zelfs de prijs tot €10,- en wordt opa met zielige kleinkinderen ingezet. We blijven standvastig en weten de afdeling huishoudelijke artikelen te bereiken. Dat is niet hun metier en ze druipen af. Even tijd voor een verfrissing. in ons stamcafé des Ami's. S'middags naar de heilige meervallen van Dafra op 10 km. De huisgids wijst hoe we moeten rijden. Rode kleding en goud is verboden want het is een officiële offerplaats. De rit valt nog niet mee. Uiteindelijk moeten we echt lopen op ca 1km. We zien drie jongemannen met een geitje, een kip en iets onbestemd en vragen de weg. Zij gaan offeren en sturen ons naar een schitterend uitzichtspunt over de rotskom met watervallen en de vissen. Indrukwekkend, eigenlijk een gids moeten nemen. Op de terugweg moet franca nog even de maïskolven mee dorsen tot grote hilariteit van de bezige vrouwen. Jammer genoeg geen foto, wel echt gebeurd. De fietsen nog even laten afspuiten, want we verwachten geen gravel meer (!). De wasser is apetrots op de blinkende banden maar heeft minder oog voor het stof rond de ketting en versnelling. Morgen even smeren. Vanavond kookt Franca Berkvens van Villa Rosa libanees. Goed want morgen meer dan 100km.

Mooie verhalen over zeer bijzondere belevenissen. We volgen jullie op de voet.

Herman 2018-11-05 08:22:53

wij lopen hier op zwarte aarde en hoeven niet afgespoeld te worden op de Azoren. Geniet ervan!

Ninke 2018-11-05 11:13:08

Niet te fietsen toch Jeetje wat een wegen zeg! Fijn dat jullie dit moois toch niet gemist hebben