Ontmoeting in de leegte.

Marokko, Goulmima

Uit de wind in de zon uitgebreid ontbijten. Dan nog 3km naar het dorp. We vergeten inkopen te doen want na een klim is het 55 km omlaag. Er is mínder wind en we fietsen door een schitterende kloof. Bij een doorgang door de droge rivierbedding eten we wat en genieten van de stilte. Prima keuze. Een herder daalt af, de witte schapen scheiden zichzelf af van de zwarte geiten. Van de andere kant een herder met een groepje ezels. De herders groeten elkaar hartelijk net als hun 2 honden. Zie de NS-reclame. En wij zitten daar als twee gele motten in onze alarmjackjes tegen de immense bergwand geplakt.
Na de kloof op bezoek bij Chez Pauline. Een herberg op een afgesloten terrein van 1 hectare waar we ontvangen worden door een roedel van wel 10 honden. Allemaal afdankers blijkt achteraf. Mevrouw is (nog) niet thuis en de hulp durft ons amper koffie te serveren. Als mevrouw arriveert zitten we snel aan een overheerlijke Berberomelet. We mogen het huis zien met 5 gastenkamers en een onvoorstelbare hoeveelheid Afrikaanse kunst. In Goulmima zijn we de enige gasten in een resortje in het centrum. Een bandweverij gevonden. Ondanks de enorme drukte geen restaurant, wel een soort snackbar waar ze enorm hun best doen. Nog even een koffie bij de Salle des Jeues waar druk gepoold, getafelvoetbald en gekaart wordt.