Fluitend op weg

Marokko, Tamnougalt

Op naar de vallei van de Draa-rivier richting Sahara. Klinkt goed na zoveel stenen en stof. Maar dan eerst nog 65km fietsen naar de eerstkomende grotere plaats Agdz met onderweg twee toppen met bijna 1000 hoogtemeters en mógelijk èèn cafe onderweg. Dat wordt weer flink inslaan. En het klopt: nauwelijks faciliteiten onderweg. Behalve de weekmarkt in Agdz en dat ene café. Dat blijken inmiddels 5 aanzienlijke café-restaurants te zijn. Ook goede wegen die volop zijn opgepimpt: heuvels een paar meter verlaagd, de dieptes een paar meter verhoogd, slingers eruit en de weg verbreed. Scheelt ons vandaag 287 fietsmeters. De klim naar de pas op 1693 meter gaat verrassend goed. Prachtige afdaling met een Engels-Marokkaanse fietser tegemoet klimmend. Even bijpraten hoe mooi de Draavallei is, lekker vlak en warm. Met goede en slechte Marokkanen. Die laatste die volgens hem niet oprecht vriendelijk zijn. Dat herkennen we een beetje. We overnachten bij Chez Yacob in een prachtige Kasbah en live muziek. Maar niet nadat we tot de voordeur worden lastiggevallen door acquisiteurs van andere gelegenheden, soms zich voordoend als gastheer van onze beoogde plek. Het werkt dus blijkbaar. Overigens alleen op afstand groen gezien.