Pieken in Sindou

Burkina Faso, Sindou

We volgen, afwijkend van het routevoorstel (75 km landweg) toch maar de hoofdweg van ca 50 km naar Sindou. Mooie rustige weg met nette koffietentjes. De eerste is van een Fransman die zijn pensioen geïnvesteerd heeft in een groot omheind stuk grond, een terrascafé restaurantje, een nette keuken en een jonge vrouw. Hij eet poffertjes als ontbijt en wij mogen proeven. Lekker maar we houden het bij nescafe. Bij een ander restaurantje treffen we het reisgezelschap uit ons vorige hotel. Het blijken herboristen te zijn op zoek naar natuurgeneeswijzes en -middelen. De stichting heet Terra è Consiounce. We hopen dat ze consiounce zijn. We doen er nog een lusje van 10 km bij door het veld. We fietsen naar een groot stuwmeer dat een gigantisch, goedwerkend irrigatiesysteem voedt. Prachtig. Dan komen we bij ons campement. Een hut mèt lamp, ventilator en een buitendouche voor €7.50. Het campement blijkt onderdeel van Association Solidaritè Djiguiya te zijn die een kostschooltje, gezondheidscentrum ed beheerd. Er is net een frans gezin met een uit Burkina geadopteerde dochter bezig om koffers met hulpgoederen uit te pakken. Nog even de maandagmarkt bezocht en een soort hartige oliebollen gegeten. Bij het politiebureau in het centrum krijgen een tiental opgeschoten jongens een stevige fysieke training. Een soort Haltcursus denken wij. Er arriveert nog een alternatief reisgezelschap op ons campement dat zich met muziekinstrumenten in hangmatten installeert. En zo is het feest compleet voor vandaag.

Nou, nou, wat een hartstikke leuke in interessante belevenissen, compleet met goede doelen etc. Misschien een idee om de Syriër aan te geven dat werken in Burkina Fasso een heel andere dimensie heeft dan in Nederland. Overigens ook fijn dat je ook rustig kunt fietsen op "normale"wegen. Dat kost dan ook veel minder energie, die je toch nodig blijft hebben. Vast een prettig en een heel ontdekweekend. Groet, Ad.

Ad van Oversteeg 2018-11-02 12:25:45

Wat veel belevenissen op één dag