Toda mysterie verklaard

Marokko, Boumalne

De volgende ochtend zien we pas waar we verzeild zijn geraakt. Een redelijk nieuwe herberg in een zanddorpje. De beheerder moppert op de eigenaar dat hij te weinig doet aan de bewegwijzering. Maar er wordt net een waterput van 70 meter diep geslagen dus alles op zijn tijd. En de bewegwijzering wordt regelmatig gesloopt. Dat zelfde geld voor het filiaal dat we een week geleden gemist hebben. Die Toda-vestiging is alleen nog open na reservering dus vandaar niet gevonden. Na het ontbijt wandelt onze beheerder weer met ons 2km richting de weg, bang dat we anders verdwalen.Wíj fietsen nog 10km naar Kelaat M'Gouna waar de rozenvallei begint. Dat zie je vooral aan de vele winkeltjes met van alles van rozen. Voor de rozen zelf is het nog te vroeg. Na 15km in de rozenvallei hebben wij het wel gezien en fietsen terug. Op naar Boumalne, een behoorlijke stad met een goed hotel. Voor het eerst wórdt ons gevraagd of we bier of wijn willen. We zijn nu zo goed bezig dat we dat maar voorbij laten gaan. We zien wel Nederlanders die hun eigen flessen wijn en blikjes bier meebrengen. Maar wij redden het nog wel met af en toe een colaatje om de maag rustig te houden volgens een tip van een ervaren fietser.