Mensenbezweerders met slangen

Marokko, Meknes

Smorgens even uitblazen. Komt goed uit want we kunnen pas om half negen ontbijten. We kunnen tegen een kleine vergoeding de fietsen en de bagage in het riad laten staan. Na de koffie onze reisboek gevolgd en naar het museum. Mooie collectie maar het meeste uit de 19e of 20e eeuw. We krijgen wat tips voor andere bezienswaardigheden maar verdwalen weer in de medina. Dan maar naar een taxistandplaats en naar de in 1775 als gevolg van een zware aardbeving ingestorte paardenstallen. Daar konden er duizenden in net zoals christelijke dwangarbeiders in een onderaardse gevangenis. Helaas is de tombe van Moulay Idriss wegens restauratie gesloten. Genoeg gelopen en met de petit taxi (€0,70) terug naar het centrale plein. Op het aangrenzende dakterras hebben we prachtig zicht op de wijze waarop toeristen worden opgevangen. Als er een bus stopt beginnen de fluitspelers, de aapjes, de slangen, paarden en pauwen de aandacht te trekken. Toeristen worden gevangen met slangen voor een fotomoment en dan komt de rekening. Dat leidt soms weer tot heftige discussies maar is heel vermakelijk om te zien. Tegen acht uur de fietsen en bagage zonder problemen ingeleverd bij het busstation. Dat hebben we wel eens anders meegemaakt. Om kwart voor negen vertrek met de nachtbus richting Marrakech.