Reisdag weer naar huis

Denemarken, Frederikshavn Municipality

We worden om 6 uur gewekt door een damesstem door de intercom die ons vertelt dat we over een uur aankomen in Fredrikshavn. Oké, we kunnen dus nog even slapen. Om 6.30 gaan we uit bed en om 7 uur zitten we in de auto.

Iedereen die weet hoe hard het in Nederland gewaaid heeft de afgelopen dagen, was verontrust over het schommelen van de boot. Blij bijna, dat wij en niet zij op de boot zaten. Echter, bij ons was het rustig. Vannacht werden we een paar keer wakker van wat geschommel, maar verder viel het heel erg mee. We hebben redelijk goed geslapen.

Het wegrijden gaan al soepel. Zo soepel dat we eerst een stukje gaan rijden voor we ontbijten. Een uur ongeveer.
Bij het ontbijt halen we een kopje drinken en een croissantje. Helaas zijn er zoveel wespen dat we het snel opeten en drinken en gauw weer verder gaan. De rest van ons ontbijt eten we rijdend in de auto.

Het schiet zo snel op dat we overwegen in een keer door te rijden naar huis. Anders zijn we zo vroeg in ons overnachtingshotel. Maar eerst eens Hamburg afwachten en kijken hoe het daar gaat. We kennen de heenweg en we kennen horrorverhalen. Met de navigatie laten we ons door de buitenwijken van Hamburg leiden. Kleine wegen en straten maar we slaan zo een heel stuk file over. Onze vertraging is maar 25 minuten. Dat valt dus mee. Vlak na Hamburg gaan we tanken. Helaas staat er een grote rij bij het tankstation. Dat gaan we dus niet doen. We zoeken op de navigatie een ander tankstation en vinden er een iets van de snelweg even verderop. Daar is helemaal niemand en binnen de kortste keren rijden we verder.

Rond 14.30 rijden we langs het dorp waar we zouden overnachten. We besluiten unaniem door te rijden, ook al betekend dit dat we dan laat thuis zijn. Zonde van het hotel dat al betaald is, maar ook zonde van de tijd als we stoppen.

We rijden dus door. Bij Bremen worden we weer omgeleid vanwege de werkzaamheden en verder kunnen we hard doorrijden. Het is erg rustig op de weg dus het schiet lekker op. Toch zijn we weer blij als we Nederland binnenrijden. Dat is altijd weer leuk.

In Wieringerwerf kunnen we terecht aan het laatste vrije tafeltje van Van der Valk, waar we een lekker hapje eten. En dan rijden we de laatste kilometers naar huis.

Om 20.45 zijn we thuis. Heerlijk! 4311 kilometer per auto afgelegd. Ook nog vele kilometers per boot en met de benenwagen...

Noorwegen! We hebben rondgereisd. Wat is dat een prachtig land. Hoge bergen, mooie bossen en mooie mossen, vele, vele watervallen. Meren, rivieren, de zee, fjorden. Heel veel tunnels! 166 in alleen Noorwegen! Wow! Superduur eten in de supermarkt. Bijzondere dingen ook in de supermarkt. Bruine kaas, onafgebakken pannencrackers, hele dunne crackers, duur bier en goedkope zalm. Tortillabootjes. Paprika’s voor 8 euro per stuk. Alles, of het meeste is echt megaduur. We hebben de economie goed gestimuleerd daar. Bosbessen, frambozen, bosaardbeien en aalbessen uit de natuur! Water drinken uit de rivieren. Gewandeld, eeuwige sneeuwballen gegooid, genoten en verwondering over al het natuurgeweld. Krabben gevangen, lekgestoken door knutjes, heel veel vuurtjes gestookt en, voor ons doen, vaak gebarbecued. Het lange lange avondlicht. De late zonsondergang. Genoten van ons goede gezelschap. Heerlijk heerlijk. Die stilte! Die natuur! Die frisse lucht! We missen het nu al.

We hebben ons wel verbaasd over hoe druk het evengoed nog is. Al die campers, al die Nederlanders, Runde. Wie kent het, toch stond de camping vol! We waren bijna nergens de enige.

We hebben het gevoel van reizen wel gemist. Die totale cultuurschok. Die was er nu niet. En daar houden wij toevallig wel van. Maar het genieten van het prachtige land staat absoluut voorop.

Lieve lezers, onze reis zit erop. 23 dagen genoten van Noorwegen. Jullie hebben met ons meegereisd, meegelachen en meeverwonderd. Het natuurschoon blijft lastig te fotograferen. Het past er simpelweg niet altijd op. Het bloggen was soms wel een verplichting, dus dat gaan we volgend jaar anders doen. Wel bloggen, maar minder vaak.

En, een prangende vraag die elk jaar in de reacties van de laatste blog terugkomt. Waar gaat de reis volgend jaar naartoe?

Normaal weten we dat echt nog niet, alhoewel we soms wel ideeen hebben. Maar volgend jaar gaan we een lang geleden gemaakte afspraak inlossen. Toen we trouwden, 15 jaar geleden in Zuid Afrika, hebben we afgesproken dat we, als onze jongste 10 jaar is, terug zouden gaan. We gaan laten zien waar wij getrouwd zijn. Onze jongste wordt over een paar dagen 10 jaar, dus volgend jaar is perfect om de belofte in te lossen. Volgend jaar gaan wij dus rondreizen door Zuid Afrika. Niet de eerste keer. In Kaapstad zijn we zelfs al twee keer eerder geweest. Wel een Trip Down Memory Lane voor ons. Heel bijzonder.

Ik heb met plezier jullie reisverslagen gelezen. Jullie hebben weer veel meegemaakt! Mooie ervaringen ook voor de kids.

Jaap conijn 2019-08-12 01:17:41

Wat een heerlijke vakantie hebben jullie gehad! Leuk dat we weer mee konden genieten van jullie avonturen!

Wendy 2019-08-12 07:39:30

Aan al het moois komt een eind... Bedankt dat we weer mee mochten genieten van jullie avonturen. Welkom thuis en dikke tuut

Hennie 2019-08-12 08:16:52

Ook ik, bedankt voor het mee genieten van de reis, vind dit altijd super leuk. Welkom thuis šŸ’•

Trudy 2019-08-12 09:13:07

Dank je wel, voor je wederom leuke reisverslag. Wij hebben meegenoten van jullie prachtige fotoā€™s en verhalen. Ik kijk nu al uit naar volgend jaar en veel plezier met het organiseren van jullie reis naar Zuid- Afrika.

Ans Kuiper 2019-08-12 13:18:49

IK heb weer genoten van jullie reis verhalen . Noorwegen is een mooi land . Bedank voor de mooie foto s en welkom thuis . lekker na genieten.

Nel 2019-08-12 13:48:13

Fijn dat jullie weer goed thuis zijn en zo genoten hebben, ik heb met plezier de verhalen gelezen, dank je wel voor het iedere keer weer schrijven ervan. Ik snap je dat je het minder gaat doen. De kinderen worden groter, en het moet geen moeten worden.

Ella 2019-08-12 19:05:57

Ik ben met jullie meegereisd door Noorwegen; een prachtig land met mooie natuur. Jullie zijn weer een ervaring rijker.

Jose 2019-08-12 22:15:42

Vanaf een camping in Kroatiƫ, dank voor jullie mooie verhaal. Hier 35 graden, in de avond een paar graden minder. Zuid Afrika ... Mooie herinnering. Ik lees volgend jaar graag mee!!! Groetjes van ons.

Mieke 2019-08-12 23:21:33

Bedankt voor jullie gezellige reisverhalen en prachtige foto,s van Noorwegen. Noorwegen heeft een prachtige natuur dat hebben wij jaren geleden ook zo ervaren. Nu op naar Zuid Afrika.