Bloedjehitte in Krakau

Polen, Łostówka

We worden wakker en het is al warm buiten. De voorspellingen zijn droog, zonnig en warm. Dit geldt voor de hele week waarbij vandaag het koelst zou zijn. En aangezien wij graag op de koelste dag naar Krakau willen, gaan we dus vandaag. Gisteren hadden we dat al bedacht en ons goed voorbereid.

De voorbereiding hield in dat we vast parkeergarages gingen opzoeken zodat we wel plek hebben, het schijnt hels te zijn om met de auto naar Krakau te gaan. Verder hebben we een beetje gekeken wat we willen zien. We hebben de kinderen voorbereid, dus veel ijsjes beloofd, met je voeten in een fontein en souvenirs, hoe krijg je ze anders mee. Oh ja, en als ze gaan zeuren en we zien niet genoeg moeten we nog een keer heen en dan is het nog veel warmer.

We ontbijten in de tuin onder gezelschap van een hond. Niet zo leuk. We vinden die honden niet fijn, dus morgen gaan we er iets van zeggen. Maar vandaag zijn we toch de hele dag weg.
Een goede voorbereiding is het halve werk, we rijden in één keer naar een parkeergarage in het centrum, de duurste waarschijnlijk. Maar toch maar iets van €15 voor de hele dag. En we zijn zo om 11 uur in de stad. Top. De eerste indruk is zeer mooi. Oude gebouwen. Een heel groot kasteel op een heuvel langs de Wisla rivier.
Vanaf daar lopen we de oude stad zo in. Mooie straatjes en op de straathoeken mensen die muziek maken. Het past echt bij elkaar. We lopen langs een kerk waar een dienst is, dus kunnen we niet goed kijken.
En dan hebben we zin in koffie. Tentjes genoeg dus we zoeken een leuke uit en gaan lekker zitten. Tije neemt warme chocolademelk en Fenne perziken limonade. En we delen een taartje. Heerlijk genieten. Zo lekker in de schaduw en genieten van goed gezelschap.
Als we verder willen, lopen we zo het marktplein op. Het grootste plein van Europa, 200 bij 200 meter. Fonteinen, stalletjes met souvenirs, terrasjes rondom en in het midden de markthal met daarin vele souvenirkraampjes. Een grote toren en een kerk aan een kant van het plein. Het is er werkelijk prachtig. En warm dus we blijven vooral in de schaduw. Inmiddels hebben we ons plan bijgesteld van zo veel mogelijk willen zien naar zo intens mogelijk willen meemaken, dus we nemen ruim te tijd om het plein te bekijken, natte voeten te halen in de fontein, souvenirs te shoppen, de toren te beklimmen en gewoon in de schaduw te zitten en kijken wat er gebeurt. Het is echt sfeervol.
Er zijn vele manieren om Krakau te verkennen, te voet, fietsend, overal kun je fietsen huren, per golfkarretje, met een tuktuk, per Segway en per koets. Sjiek opgetuigde witte koetsen met mooie paarden ervoor. We zien veel van alles.

We lopen het oude stadsdeel uit en komen in het park wat helemaal rondom de oude stad loopt, we volgen het tot de rivier. Even afkoelen onder de bomen. Het is megadruk in de stad en erg warm. Zo in het park is fijn. Bij de rivier hebben we een mooi uitzicht. We zien het kasteel met een vuurspuwende draak, vele bootjes, en de promenade langs de rivier met zonnende of sportende mensen, vele wandelende of fietsende mensen en spelende kinderen. Hier zijn ook weer stalletjes en we vullen onze voorraad vocht even aan. Goed drinken.
We volgen de rivier tot de wijk Kazimierz, de oude Joodse wijk. Weer vele restaurantjes, maar ook echt oude, vervallen gebouwen. Het is hier vele malen rustiger en wij hebben het wel een beetje gehad. We eten een erg lekker koosjer ijsje en lopen dan weer terug het park in. De speeltuin die we eerder al zagen, toen het in de zon was, is nu in de schaduw en we laten de kinderen even lekker spelen. Dan kunnen wij mooi even zitten en de voetjes rust gunnen.
We zoeken in de LP een restaurantje uit en lopen daar op ons gemak heen. De zon is wat lager dus er is veel meer schaduw in de straten. Heel fijn. Dus we lopen langzaam aan richting restaurantje wat niet meer lijkt te bestaan. Dat is jammer. Dan maar op zoek naar iets anders.
We willen een terrasje, het is veel te mooi weer om binnen te zitten. Terrasjes zijn voornamelijk op de pleinen. En we willen Pools eten. Die combinatie is lastig, want we willen ook nog betaalbaar. Uiteindelijk vinden we een binnentuin met een Pools restaurant waar we uiteindelijk voor een prima prijs, lees €35, met z'n vieren zitten te eten op steenworp afstand van het grote plein. Wij vinden het niet duur.
Heerlijk uitgerust en vol lopen we daarna weer terug naar de auto om soepeltjes terug te kunnen rijden naar ons huisje. Het is nog iets meer dan een uur rijden dus het wordt een latertje. We zijn net voor het donker terug.

We zijn allemaal moe, dus gebruiken de avond om lekker bij te komen van een topdagje. Fenne en Tije hebben het Supergoed gedaan, met een hoofdletter S. Wij zijn trots op ze. En we hadden allemaal een leuke dag.

Wij vinden het onwijs leuk om jullie reacties te lezen. Heel erg bedankt daarvoor.

Leuk, dat jullie zo'n mooie dag gehad hebben en genoten hebben.

Jaap Conijn 2017-07-30 23:18:41

Leuk om te lezen wat er allemaal in die steden te zien is. Blijf genieten met elkaar

Corrie Schavemaker 2017-07-30 23:38:50

Als de kinderen genieten, geniet je zelf ook.

Jose 2017-08-01 10:15:26

Schitterend zo'n oud stadje, leuk hoor met Fenne en Tije.

Trudy 2017-08-01 10:20:44

een prachtige stad dus met veel vermaak en plezier. En goedkoop ook nog !! Normaal eet je voor 1 persoon a 35 euro :)