Gouden bergen en langstaartboten

Thailand, Bangkok

Ondanks de wekker, en ondanks het feit dat we meer dan klokje rond hebben geslapen, worden we een half uur na de wekker wakker. Maar, het is vakantie en blijkbaar nodig, dus het is prima. We starten wat traag op. Zeker nog last van je jetlag ofzo. Maar om 9 uur zitten we dan aan het ontbijt. Een groot buffet met veel keus. Vele warme gerechten en vele zoetigheden. We laten het ons goed smaken. Een half uur voor sluiting van het buffet loopt er een dame met een zeer irritant belletje door de zaal om te melden dat het buffet om 10 uur sluit. En om 10 uur herhaalt ze dit. Gelukkig zijn wij net klaar.
We hebben wat tijd nodig om onze spullen te verzamelen maar uiteindelijk lukt het toch om richting de stad te gaan. We waren nog niet buiten geweest en in het hotel is het met een graad of 25 prima uit te houden. Zodra we voet buiten de deur zetten worden we overvallen door een föhn van warme lucht, de drukte van al het verkeer en alle mensen op straat. Wow.
Langs een klong, Thais voor gracht, lopen we naar de gouden berg. Als we vlakbij zijn, en we willen een drukke straat oversteken worden we aangesproken door een man. Hij meldt ons dat de gouden berg gesloten is en pas om 14 uur open. En hij weet nog wel wat andere tempels, en een tuktukchauffeur die ons er voor een prikkie langsrijdt. Bezoeken we ook een leuke fabriek. Alleen kijken... we hoeven niets te kopen. Jaja. We wimpelen hem af en gaan toch naar de gouden berg. Eens zien, we zijn er toch vlakbij. Het oversteken lukt zonder kleerscheuren en we bereiken de gouden berg. Een nepberg met bovenop een tempel en veel goud dus. Vroeger het hoogste punt van Bangkok, tegenwoordig niet meer. Een pad slingert langs de berg omhoog. Er staan eerst vele bomen langs het pad dus het is comfortabel in de schaduw. Overal beeldjes en watervalletjes. Het is net een sprookje. Supermooi!
Bovenop komen we bij de tempel. Met een erg mooi uitzicht. We steken natuurlijk wierook en kaarsjes aan, en we helpen zelfs de tempel nog net iets gouder te maken. We genieten erg daar. Het is wel erg warm, zeker als de zon even doorbreekt, dan klotst het zweet gelijk uit je lijf. Terug beneden de berg af vinden we een leuk koffietentje. Er zit ook een monnik dus het moet wel prima zijn. En het is ook prima. Lekker even bijkomen.

Dan regelen we een tuktuk, het blijft superleuk, en gaan we naar Wat Pho. De tempel met de liggende boeddha. Vorige keer zijn we daar ook geweest maar we willen nog een keer. Dus daarheen. En wat is het prachtig mooi zeg, en ongelooflijk druk. Zoveel toeristen. Gelukkig zijn al onze broeken lang genoeg, behalve die van de kids, maar zij zijn kids. Dus omslagdoeken hoeft niet. Alwin blij.
Het is een tempelcomplex en heel groot. Mooie pilaren overal, prachtige bomen en zelfs de lantaarnpalen zijn versierd. Vele mozaïeken. De liggende boeddha zelf is gigantisch. Jeetje zeg wat een enorme boeddha, wel helemaal van goud en erg mooi. Naast de boeddha staat 108 bakjes. Een muntje in elk bakje brengt geluk. We kopen dus een bakje muntjes en doen in elk bakje een muntje. Fijn!
Na de Wat Pho lopen we de oude stad in. We hebben inmiddels wel weer honger dus we gaan op zoek naar iets eetbaars. En, aangezien ons water bijna op is, ook nieuw water. Dat lukt, op een minimarktje vinden we minibanaantjes. Iets van 25 aan een tros dus precies goed voor lunch. Dan maakt iemand ons attent op een zakje gebakken bananen. Jum, die zijn het lekkerst. Die kopen we er dus bij, een lunch vol bananen. Prima te eten. Toevallig, of wellicht niet helemaal, heeft die man ook een longtailboot en wil hij wel een uurtje met ons rondvaren. Voor een speciale prijs voor ons. Jee, wat een mazzel hebben wij. De kinderen zijn ook nog eens gratis. Fijn toch, altijd al die speciale prijzen voor ons. Helaas voor de beste man zijn wij het in het geheel niet eens met de speciale prijs. We dingen dus af tot iets meer dan de helft van de special price. Wij blij en een uurtje varen voor de boeg. Snel even water halen en dan varen. Eerst de rivier oversteken, hoge golven door alle drukte op het water. En, net als er op de weg allerlei vervoersmiddelen zijn, zijn er hier allerlei soorten boten. Van heel klein tot gigantisch. De rivier is dan ook gigantisch. En dan de klongs in. Gaaf hoor. Beetje dorps sfeertje, vele huizen op palen aan het water. We zien veel vogels en heel veel vissen. We nemen eigenl8jk een kijkje in mensen hun achtertuin. Wel grappig om te zien. We komen vele longtailboten tegen op hetzelfde tochtje. Die boten maken overigens wel een gigantische herrie, dus een uurtje is echt lang zat.
Na dat uurtje gaan we dus weer verder. Op zoek naar de amulettenmarkt. Daar is dus blijkbaar een markt voor. Geluk is te koop, zo blijkt maar weer als we even later de markt vinden. Minikramen en stalletjes vol met amuletten. Wij kiezen gewoon de mooiste uit. Een smal steegje met vele winkeltjes. Het is een soort van overdekt dus als het even later begint te regenen zijn wij blij dat we binnen zijn, en als je niet in het midden van de steeg gaan lopen is er niets aan de hand. Zowel Tije als Dionne kiezen een mooie amulet uit en een dito doosje. Wij blij, alweer.
De regen lijkt opgehouden dus we gaan weer naar buiten om de laatste belofte van vandaag af te lossen, zwemmen bij het hotel. Dus we nemen een tuktuk naar het hotel, drinken eerst even iets en plonzen in het zwembad. Helaas voor ons zijn er vele Chinezen (denken wij) aan het baantjes zwemmen dus we worden op een nogal dwingende toon verzocht aan de kant te gaan. Alwin probeert het nog met ik heb ook voor het hele bad betaald maar dat maakt weinig indruk, of ze verstaan het niet. Dan kiezen wij eieren voor ons geld en bezetten de andere helft van het zwembad. Het is druk in het zwembad dus Dionne houdt het niet lang vol. En als het dan licht begint te onweren in de verte, vanwege de hoogte kunnen wij dat goed zien aankomen, gaat ook Fenne eruit. Wij proberen de wederom groene gloed uit uit Fenne haar haren te spoelen wat redelijk lukt.
En dan is het al dik na etenstijd en hebben we honger. We vatten het supergoede plan op om naar Chinatown te gaan en daar dan te eten. We treffen dezelfde tuktuk als gisteren, hoe toevallig met al die tuktuks hier in Bangkok. We dienen een verzoeknummertje in en racen door de stad naar Chinatown. Daar is het een drukte van belang. Overal neonreclames in het Chinees, overal mensen en vele etenstalletjes en restaurantjes. We zien helaas vele restaurants die haaienvinnen verkopen of serveren. We zien een stalletje die iets interessants verkoopt. Het blijkt een soort pannenkoek met banaan en ei erin. Yum, dat nemen we en we besluiten ter plaatse te beginnen met het toetje. Superlekker.
Daarna vinden we een restaurant en krijgen we 30 seconden om te kiezen wat we eten, nog voor we zitten. Als we zitten loopt er een kakkerlak over tafel. Gatver, driekwart van het gezin zit niet helemaal ontspannen meer te eten. Het eten komt binnen 1 minuut. Een soort soep met allerlei soorten ballen en noodles en veel peper. In tegenstelling tot wat op de menukaart staat is het dus wel scherp. Het smaakt op zich wel. We zijn gauw uitgegeten en nemen nog een keer hetzelfde toetje. Weer lekker. Dan hebben we het wel gehad en nemen we de tuktuk terug naar het hotel. Fijn wel zo’n hotel wat iedereen kent.
We werken de dag bij in al onze boekjes en bloggen en mikken dan de kinderen naar bed, die zo moe zijn dat ze er nog net niet zelf om vragen. Morgen op tijd eruit want we gaan iets heeel leuks doen. Hopelijk missen we de wekker niet.

Wat een gezelligheid allemaal. Veel plezier

Ella 2018-07-23 19:35:52

Jullie genieten al weer volop in jullie mooie Thailand.

Corrie Schavemaker 2018-07-23 19:48:20

Jullie hebben weer een leuke dag gehad.

Ans kuiper 2018-07-23 19:59:27

Dat klinkt weer geweldig! Nog fijne dagen daar!

Wendy 2018-07-23 22:07:06

Haha, allen die bananen al brengen mij in een vakantie stemming. Ik weet dat ze in tropische landen anders proeven dan hier van de appie!!! Jullie genieten, fijn!!!