Bizarre beelden

Thailand, Ban Jommanee

We hebben allemaal heerlijk geslapen in ons mooie huisje. Prima bedden en het is lekker rustig. Toch hebben ze ook in Nong Khai een collectieve wekker. Wij denken dat de Thai gewoon om 8 uur begint met werken en dat ze dus om half zeven een collectieve wekker door de straat laten rijden. Een melodietje, een verhaal en een afsluitend melodietje rijdt hier door de straat.
Natuurlijk wordt slechts een deel van ons gezin ervan wakker. Dionne dus. Even liggen nog, even lezen en dan eruit. Het zwembad is al open dus Dionne start de dag met een aantal baantjes zwemmen. Heerlijk zo in het ochtendzonnetje. De kinderen springen er al gauw bij natuurlijk.
Na het zwemmen doen we een heerlijk ontbijtje. Er is genoeg keuze, we hebben tijd genoeg om rustig aan te doen. Heerlijk! Na het eten doen we stiekem een bakje koffie bij het ontbijtbuffet. En we zitten dus lekker lang te zitten. De kinderen doen een foto-opdracht in de grote tuin. Er zijn veel verschillende bomen en beelden, erg leuk om op de foto te zetten.
We gaan naar de grote markt, souvenirs scoren. En om de kinderen mee te krijgen, die ook geen zin hebben om weer naar de markt te gaan, bedenken we voor de markt ook foto-opdrachten. Geinig zo. Verschillende kleuren op de foto zetten, iets bewegends, iets met een gat, een monnik, enzovoort. Ze stappen dapper op mensen af om te vragen of ze op de foto willen.
De markt zelf is leuk! Met zijn vele winkeltjes, met spullen uit Thailand, China, Vietnam en Laos. We vinden goede en vele souvenirs. Zo kopen we nog wat kussens en bijbehorende slopen, gedroogde mango, sleutelhangers met olifanten en zo voort. Zelfs Alwin vindt een souvenir, het mag wel in de krant. Het is overdekt dus qua temperatuur prima te doen. We bekijken de Mekong die gigantisch hoog staat en snel stroomt. Er is veel wateroverlast rondom de Mekong door alle regen. Verschillende plekken zijn overstroomd. Wij hebben er hier geen last van.
We doen een opsteker bij een koffietentje. Het is lastig drankjes te bestellen, want we vinden niet echt iets lekkers, zeker niet voor de kinderen. Alwin neemt een Doerianshake. Wie wel eens doerian heeft geroken weet waarom dit dapper is. Doerian stinkt zo erg naar zweetvoeten dat het in de meeste hotels verboden is om mee naar binnen te nemen. Het schijnt beter te smaken dan te ruiken, dus Alwin probeert het toch maar eens. Het smaakt bijzonder, hartig. Of het nu vies is of lekker is niet helemaal duidelijk. Hij red hem dan ook niet helemaal op, maar hij heeft flink zijn best gedaan.
Na de markt gaan we door naar een sculpturenpark. Een monnik heeft daar bij een tempel allerlei bizarre en gigantisch grote beelden gebouwd. We betalen een klein bedrag entree en lopen gewoon wat te dwalen door het park. Er zijn hele hoge boeddhabeelden. Ook vele goden uit het Hindoeïsme zijn nagebouwd. Het is prachtig om te zien. We zien de 12 tekenen van de Chinese dierenriem en de kinderen leggen een bloemenkransje bij hun eigen teken.
We voeren grote vissen in de vijver. Er kruipen zoveel grote vissen over elkaar heen om dat ene broodkorstje te bemachtigen.
En we slaan op de manshoge gong in de tempel. Sommige mensen vinden het nodig echt heel hard op die gong te slaan waardoor voor ons gevoel het gebouw zowat uit elkaar trilt, zo heftig. We zien electrische gebeden. Kies een kermisapparaat uit, gooi er een muntje in en bid mee met het gesprek wat eruit komt. We zien ook mensen dit echt doen. En we zien mensen die het niet snappen en in elk apparaat een muntje gooien waardoor er een kakofonie van gebeden ontstaat. Stel maar eens voor naast dat gedreun van die gong. Pfff, gauw weg hier!
We rijden via de Big C, een enorme supermarkt, terug naar het hotel. In de Big C halen we wat lunch en een biertje voor vanavond. Als we bij de kassa komen blijkt dat je bier alleen tussen 11 en 14 uur mag kopen en na 17 uur. En aangezien het al na 14 uur is geweest, maar nog geen 17 is, krijgen wij dat bier niet mee. Bijzonder.

We komen terug bij het hotel en snacken even snel wat, het is eigenlijk al we een beetje laat voor lunch maar ach. De kids plonzen het zwembad in en leven zich even helemaal uit. Dionne volgt al snel en Alwin gaat eindelijk voor de massage. Hij wil eigenlijk een voetmassage, maar na advies van Dionne gaat hij toch voor een Thaise lichaamsmassage. Anderhalf uur lang kneden, kloppen, rekken en strekken en met grof gewicht alle spieren losrollen en dan is het weer klaar. Zo heerlijk. Helemaal ontspannen. We zouden eigenlijk in de stad gaan eten, maar blijven nu toch lekker gemakkelijk in het hotel. Maar pas na een spelletje pesten, waarbij de meest gepeste uiteindelijk glansrijk wint. Alwin dus.
We eten smakelijk onder een kleine overkapping in de tuin van het hotel. Het eten is heerlijk maar Alwin zijn eten is erg pittig, op eigen verzoek, waardoor hij flink gaat zweten en na het eten direct een douche nodig heeft. Maar lekker was het wel.
Gauw de kids te bed, die raaskallen van de moeheid, blogje schrijven en fijn op tijd naar bed. Morgen een superleuke dag!

Dat was weer een heerlijke dag. Ze maken daar vaak bijzondere beelden met veel armen en benen.

WJose 2018-08-03 17:17:10

Leuk weer hoor ! Weet je nog dat ik, toen ik met jou in de bigC was ik ook geen bier kon kopen? Dat had dezelfde reden. Alleen weet ik het, dus ik probeer het niet eens.....

Arjen 2018-08-04 02:05:44

wat een prachtige beelden en een mooi verhaal