Boten, Bergen en Buitenspelen

Noorwegen, Ytre Arna

Wat hebben we allemaal heerlijk geslapen. We hebben gewoon moeite om wakker te worden in de ochtend. Gelukkig regent het zachtjes dus kunnen we rustig aan doen. We merken sowieso altijd dat we het begin van de vakantie rustig aan willen doen. Het lijkt wel op even bijkomen van ons drukke leven. Maar nu slapen we daar dan ook flink bij. Lang en lekker. Prima.

We hebben geen zin om brood te halen en lunch halen is niet nodig. Gelukkig hebben we nog muesli en yoghurt wat we opleuken met bosbessenjam en een peer. Een prima ontbijtje dus. Het is nog erg frisjes en het miezert. Maar de voorspellingen zijn goed. Dus na een bakje koffie stappen we in de auto en rijden naar Bergen. We wilden eerst met de trein maar bij navraag bij de eigenaren van ons huisje bleek dat de auto voor ons vieren goedkoper is. Het parkeren is wel duur, maar de trein ook. Dus besluiten we toch met de auto te gaan. We krijgen een supergoede tip voor een parkeergarage en rijden er zo heen. Gelukkig is er plek. Het wordt namelijk druk in de stad. Er is een tallshipfestival. Dus de hele haven ligt vol met prachtige grote zeilschepen. Maar eerst lopen we vanaf de parkeergarage de stad in. De eerste indruk is prachtig, alhoewel het nog steeds regent. We gaan naar Bryggen. Een verzameling gekleurde, oude, houten huisjes en winkeltjes aan de rand van de haven. Schots en scheef. Vol souvenirswinkels, galerieën en restaurantjes. Er is zelfs een kerstwinkeltje. We lopen even rond, bekijken wat winkeltjes en zoeken nog een vakantiearmbandje. Een vaste traditie voor de meisjeshelft van ons gezin. Helaas vinden we die niet.

Wel zien we een edelstenenwinkel. Favoriet van Dionne en Tije. Tije ziet een prachtige Marokkaanse bergkristal. Alleen vindt hij hem te duur. Hij ziet ook een kleinere, maar die vindt hij erg klein. We vragen dus aan de eigenaar van de winkel of hij ook een tussenmaatje heeft met een tussenprijsje. Hij hakt ter plekke een steen open en in stukken. Tije kiest de mooiste uit en is de hele gelukkige eigenaar van een prachtige bergkristal uit Marokko.

We gaan boten bekijken en een hapje streetfood eten. Lekkere pastei, en churro’s. Naast alle mooie zeilschepen. Gigantische boten. Maar de meest gigantische ligt wel aan het eind van de haven. Een enorm cruiseschip, met bovenop een zwembadglijbaan en een speelkasteel. Wow!

We slenteren terug via de winkelstraatjes en een mooie kerk richting de auto. Het is inmiddels helemaal opgeklaard en echt heerlijk weer. De drukte neemt ook aanzienlijk toe. Vanavond is vuurwerk en morgen uitzwaaien. Dus het wordt tijd om te gaan.

Via een alternatieve route rijdende terug naar ons huisje. De kinderen gaan tunnels tellen, zoveel zijn het er. Eens zien hoeveel we er aan het eind van de vakantie hebben. Rond 17.30 zijn we terug. De kids gaan gelijk spelen in het park direct achter het huis, wij genieten even van een bakkie thee en gaan dan koken. We eten weer buiten en nu is dat omdat het weer te lekker is. Na het eten lopen we naar de supermarkt. Een hele uitdaging want de wegen zijn hier steil. Het dorp is tegen een berg aan gebouwd. We eten een soort softijsbootje met chocolade en aardbeien. Heel lekker. En daarna via het steilste weggetje van het dorp aldus Tije, terug naar het park waar we verstoppertje spelen en er opeens achterkomend dat het al negen uur is. Het is nog zo licht. De kids gaan gauw douchen, wij drinken een bakje thee en zitten heerlijk buiten met uitzicht over de fjord.

Leuk hoor al die indrukken, die tallship en ik zie ook een foto van die "kerstkabouters", ze maken daar echt een gezellige sfeer met al die trollen. En de kristallen. Lekker genieten samen, doen jullie goed.

Trudy 2019-07-24 03:46:29

Het begin van jullie vakantie is al prima. Niet te warm gelukkig. In Nederland vallen de mussen bijna van het dak; zo warm is het.