Weerzien met Yasutama

Thailand, Ban Noi Khiri

We hebben rustig de tijd vanmorgen, de kids maken er gebruik van en gaan nog even snel zwemmen voor het eten. Ze hebben groot gelijk. We ontbijten weer heerlijk en gezellig. Het is een ruimte zonder muren, waar voor verkoeling wat ventilatoren hangen. Het is hier erg warm en vochtig dus die verkoeling is wel fijn. Helaas valt de stroom verschillende keren uit tijdens het eten waardoor het erg warm wordt.
We checken uit en raken nog even kort aan de praat met andere Nederlanders die 5 en een halve week door Thailand en Laos reizen. Altijd leuk om gelijkgestemden te spreken.

Dan stappen we in de auto. We gaan nog even kort naar de markt, maar hebben een specifiek doel. Ze hebben in het hotel zulke leuke onderzettertjes voor de glazen, die willen wij ook. Dus daar gaan we naar op zoek. We vinden echter alleen pakketjes met ook placemats erbij. En dat is niet wat we willen. Bij een grote winkel annex kraam spreekt een monnik ons aan. Hij wil ons graag helpen en vraagt wat we nodig hebben. Hij weet het te vinden in een ander winkeltje. Superlief zeg! We praten even en hij vindt het vooral erg leuk om Nederlanders gesproken te hebben. En als er iets is, mogen we hem altijd vragen. We hebben ons doel bereikt, dus we kunnen verder. In een uurtje rijden we naar een historisch park. We vinden het goed, alhoewel het niet helemaal duidelijk is waar de ingang is. Maar gelukkig komt het goed. We kunnen een gids meenemen en besluiten dat te doen. Het is een grote zandstenen berg met allerlei rotsformaties waar monniken gebruik van hebben gemaakt door daar te mediteren, te wonen en te leven. Het is echter al veel ouder. Er zijn ook rotstekeningen. En alhoewel de kinderen bij de auto totaal gedemotiveerd waren om mee te lopen vonden ze dit wel echt supercool. Tije weet zelfs zijn spreekbeurtonderwerp al, want mama ik wil graag iets moeilijks wat nog niemand gedaan heeft. Supergemotiveerd lopen ze mee. Het is prachtig. Het is een groot bosachtig gebied met daartussen de rotsformaties. Er zijn vele boeddhabeelden tussen te zien, we zien pootafdrukken van dino’s en vele andere mooie dingen. Het is echter wel gigantisch warm, zeker zo op de stenen. Het zweet klotst aan alle kanten uit ons lijf en de rondleiding van bijna anderhalf uur is lang genoeg. In de schaduw van de bomen lunchen we en dan rijden we door.
Nong Hin is de bestemming. Twee uren rijden. Het dorp waar Yasutama woont, die een jaar bij ons in huis heeft gewoond. We vinden het hotel gemakkelijk en rijden er dus soepel naartoe. Even inchecken en dan sturen we Yasu een berichtje dat we er zijn. Ze komt ons ophalen. Tije en Fenne staan al op de uitkijk. Zodra ze haar zien rennen ze naar haar toe en geven haar een dikke knuffel. Zo leuk om haar weer te zien. Het is een mooi weerzien. En dan pakken we onze spullen en rijden naar haar huis. Ze woont hier tijdens de vakanties met haar moeder en haar oma. Het perceel is enorm groot. Maar eerst maken we kennis, drinken en eten wat en geven al onze cadeautjes. Veel kennissen hadden iets meegegeven voor haar dus het is helemaal leuk om dat nu allemaal te geven. Ook haar moeder en haar oma zijn blij met de cadeautjes.
We krijgen een rondleiding door de tuin. Er is een grote vijver, kippen en ganzen en eenden. Een boomgaard met allerlei fruitbomen en een eigen rijstveldje. Superleuk om alles te zien. We plukken fruit en eten dit ook direct op. Ze leven voornamelijk buiten, alleen de slaapkamers, en de badkamer zijn binnen. Verder is alles buiten. Erg leuk om te zien en vooral ook zo ontzettend anders dan hoe haar leven bij ons was.
We kletsen gezellig bij. Haar moeder en oma spreken geen Engels dus Yasu moet vertalen. Wij vlechten af en toe wat woorden Nederlands erdoor wat ze nog goed verstaat. Het Nederlands praten gaat lastig, maar we verbazen ons erover hoeveel woorden ze nog kent.
Grappig is dat ze niet goed meer tegen pikant eten kan, sinds ze bij ons is geweest, dat ze graag nog eens boerenkool zou willen eten en soms met een medestudent die in België op uitwisseling is geweest in het Nederlands roddelt.
We gaan met haar moeder en Yasu zelf uit eten. De serveersters zijn helemaal enthousiast over Fenne haar blonde haren, net een Barbie.
We eten heerlijk en allerlei verschillende dingen. We proeven veel en daar is iedereen over te spreken. Het is gezellig. Morgen gaan we met Yasu op stap, voor nu is het genoeg en gaan we terug naar het hotel.
Het hotel is erg leuk. Een tuin met allerlei zitjes en hotelkamers gemaakt van oude zeecontainers. Ze zijn erg comfortabel. Het is hier stil, we zitten eens iets verder van de weg vandaan. En we zien zelfs vuurvliegjes voorbij vliegen.

Wat leuk allemaal weer om te lezen. En een goed weerzien met jullie pleegkind

Ella 2018-08-04 18:09:08

Wauw! Wat mega bijzonder dat jullie nu bij Yasutama zijn! Wat moet dat voor jullie allemaal speciaal zijn. Geniet van jullie tijd samen, en als het lukt, willen jullie Yasutama dan ook de groetjes doen van mij? Ik geniet weer van jullie blog! Hele fijne reis nog verder! Groetjes, Angela

Angela 2018-08-04 18:19:23

Erg leuk om yasutama terug te zien op de foto’s! Ze is echt ouder geworden. Veel plezier daar en doe haar de groeten van ons.

Dorien 2018-08-04 19:14:33

Wat fijn om jullie zo met Yasutama te zien. Ze volwassen geworden. Leuk hoor. Geef haar een knuffel van Oma Ans en Opa Martin. Veel plezier samen.

Ans Kuiper 2018-08-04 20:40:09

Wat leuk zeg, dat jullie Yasutama weer ontmoet hebben. En wat een geweldige stenen zeg.

Jose 2018-08-04 21:56:55

Weer een leuk verhaal! Wat ik me aanvraag, hoe vinden de Thaise familieleden van Yasutama het dat jullie elkaar omhelzen en zoenen? Thai weten dat buitenlanders onderling dat doen, maar dit zal er raar voor hen uitzien?

Arjen 2018-08-05 03:16:18

Wat bijzonder om haar nu te mogen bezoeken. Ze heeft er net als julllie vast naar uitgekeken...

Hennie 2018-08-05 23:43:24

wat leuk over de boerenkool. en blij met de stroopwafels