Het was weer een mooie dag!

Thailand, Tambon Khlong Sok

De hele nacht regent het pijpenstelen. Lekker dan, we hebben plannen om de hele dag buiten te zijn! We hebben maar matig geslapen, vanavond mag Alwin tussen de kinderen in. Pfff. Niet zo fijn, aan twee kanten ingeklemd liggen tussen wiebelende kinderen.
Gelukkig gaat om 7 uur de wekker. Hup eruit, want om 8.30 moeten we klaar staan voor vertrek en we moeten nog ontbijten. We hebben bij het hotel wel een restaurant maar geen ontbijt. Echter, we hebben via het hotel drie excursies geboekt en krijgen dus drie ontbijtjes gratis. Mooi zo, dat scheelt weer.
Vandaag gaan we de hele dag naar het meer in Khao Sok NP. We rijden met een minibus naar de dam, het meer is eigenlijk een stuwmeer. Daar beginnen de dagtochten. We hebben een groepje van ongeveer 12 mensen met allemaal Nederlanders. Leuk!
Voor we arriveren bij de dam komen we langs een aantal winkeltjes. Ze verkopen er ook wandel cq waterschoenen, waarmee je prima het oerwoud in kunt. En aangezien Alwin zijn sandaal kapot is en hij stevige schoenen nodig heeft voor de trekking, koopt hij hier binnen 5 minuten een paar nieuwe schoenen. Fijn!
Vanaf de pier varen we met een longtailboot over het meer. Al snel bereiken we hoge limestone rotsen die uit het water oprijzen. Met bovenop een plukje oerwoud. Er zijn krijtwitte rotsen en ook grotere bergen. Het water is helderblauw. Prachtig, prachtig. Met een omweg, om de mooiste plekjes te bekijken, gaan we naar een drijvend restaurant. Je kunt er zwemmen in het meer, kanoën, en gewoon genieten. Dionne geniet gewoon en Alwin en de kinderen gaan heerlijk zwemmen. Maar niet nadat de vissen gevoerd zijn, zodat we goed weten hoe groot de vissen zijn. Het meer is op deze plek 48 meter diep. Best wel diep dus. Alwin en Tije springen er direct is, een zwemvest moet aan voor de veiligheid. Fenne heeft wat meer overredingskracht nodig, maar gaat uiteindelijk ook. Alwin en Tije zwemmen een heel stuk en Fenne blijft lekker dicht bij de trappetjes. Na een half uurtje staat er een heerlijke lunch voor ons klaar. Vis met een heerlijke korst, vinnen en tandjes er nog aan, rijst, curry, fruit en groente. We smullen ervan.
En dan is het tijd voor onze trekking. Niet iedereen van de groep gaat mee, we gaan met z’n 6-en. We varen eerst een stukje in de boot naar een andere steiger. Vanaf daar lopen we door het oerwoud een berg over. Het is klimmen en dalen, modderig en dus glibberig. We zien leguanen, een vogelspinholletje compleet met vogelspin. Even later zien we apen. Supercool! Het is een leuke wandeling en na een half uurtje, arriveren we bij een steiger waar bamboevlotten liggen. Onze gids regelt een vlot, we zijn niet bepaald de enige toeristen hier. We varen over een ander deel van het meer naar een grot, Coral Cave. Een klein stukje met een trappetje omhoog en dan staan we in een druipsteengrot. Prachtig mooie glinsterende formaties. We zien spruitjes, broccoli, ijs, een heks, boeddha, dwergen, stapels olifanten en vele andere dingen waar iedereen iets anders in zag. Geinig. Even alle zaklampen uit en kijken hoe donker het eigenlijk is.
Terug uit de grot regent het keihard. Khao Sok is tropisch regenwoud en de natste plek van Thailand. Logisch dus dat er zoveel regen valt. Dus hup, de poncho aan. Hetzelfde materiaal als een boterhamzakje, dat is dus flink zweten. Helaas is de poncho niet net zo waterdicht, probeer maar eens een heel zweterig mens in een boterhamzakje te proppen, gegarandeerd dat daar gaten inkomen. Dus hopelijk worden we niet te nat. We varen in de stromende regen terug met het bamboevlot en mogen aan de terugwandeling beginnen. De paden zijn inmiddels veranderd in heuse stroompjes en hier en daar een modderpoel, dus voorzichtig maar. Heelhuids komen we terug bij de boot en het is inmiddels ook droog. We gaan even de anderen ophalen, krijgen allerlei lekkere snacks te eten en varen dan terug. Tije blijkt een bloedzuiger op zijn been te hebben die er door de gids vakkundig vanaf wordt gehaald. We hebben verder geen bloedzuiger gezien behalve een kronkelende op iemand zijn sok en een volgezogen in de grot. Het valt dus allemaal wel mee.

In een uur varen we terug en daarna rijden we nog een uur terug naar het hotel. De kinderen springen direct in het zwembad en Dionne gaat vast douchen.
Tijdens het eten regelen we een taxi voor morgen, als we hier weer weggaan. En we nemen een fruitshake, dat hebben we al dagen beloofd maar nog niet genomen.
Het regent inmiddels weer keihard, wat een flink geluid oplevert in ons minihuisje.

Mooie trip vandaag zeg!

Richard 2018-07-27 19:45:45

En weer een mooie en spannende dag beleefd in het oerwoud

Martin 2018-07-27 20:11:54

Ik moet vandaag heeeeeel veel doen. Zwembad vullen, bedden opmaken, schoonmaken. Maar ik heb er zin in!!

Arjen..... 2018-07-28 01:49:57

Het was weer spannend en Fenne een echte meid . Toch wat verzichtig .

Nel 2018-07-28 15:13:17

Wat een avontuurlijke dag weer achter de rug. Leuk om te lezen